Meksikon maailmancup: Satu Mäkelä-Nummela erinomaisissa asemissa
18.3.2019 klo 00:30
Lassi Palo

Satu Mäkelä-Nummela Meksikon maailmancupissa. (Kuva: Pekka Maunula)

Meksikon Acapulcossa järjestettävä haulikkolajien maailmancup alkoi sunnuntaina. Avauslajissa eli naisten trapissa Satu Mäkelä-Nummela on erinomaisissa asemissa, kun ensimmäinen kilpailupäivä on ammuttu. Hän on neljäntenä, mutta on tehnyt saman tuloksen kuin edellään olevat. Noora Antikainen on 19:ntenä ja Marika Salmi 31:ntena.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden toinen maailmancup alkoi sunnuntaina Meksikon Acapulcossa. Meksikossa kilpaillaan haulikkolajeissa eli skeetissä ja trapissa.

Avauspäivänä ammuttiin naisten trapin ensimmäisen kilpailupäivän 75/125 kiekkoa. Maanantaina ammutaan viimeiset 50 kiekkoa ja finaali.

Naisten trapissa on mukana kolme suomalaista. He ovat Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustavat Noora Antikainen, Satu Mäkelä-Nummela ja Marika Salmi.

Mäkelä-Nummela on ensimmäisen päivän jälkeen parhaana suomalaisena neljäntenä rikottuaan 73 kiekkoa (25+25+23). Hänen edellään ovat saman tuloksen tehneet Australian Penny Smith (25+24+24), San Marinon Alessandra Perilli (25+24+24) ja Kiinan Wang Xiaojing (25+25+23).

Viisi naista rikkoi 72 kiekkoa. Antikaisen tulos 70 (23+23+24) oikeuttaa 19. sijaan, ja Salmi jatkaa kilpailua 31. sijalta tuloksellaan 68 (23+22+23).

Meksikossa on jaossa kaikkiaan kahdeksan olympiamaapaikkaa Tokioon 2020 – kaksi kussakin henkilökohtaisessa lajissa. Naisten trapissa sen ovat Meksikossa kilpailevista saavuttaneet Laetisha Scanlan (Australia), Adriana Ruano Oliva (Guatemala) ja Wang Xiaojing (Kiina). Heidän lisäkseen maapaikan ovat saavuttaneet Silvana Stanco (Italia), Zuzana Rehak Stefecekova (Slovakia) ja Kayle Browning (Yhdysvallat).

Maanantaina ohjelmassa on myös miesten trapin ensimmäinen kilpailupäivä. Suomalaisista mukana ovat Mirka Kyyrönen (Sibbo Skyttegille), Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) ja Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys).

Meksikon maailmancupiin osallistuu kaikkiaan 351 urheilijaa, jotka edustavat 61 maata. Mukana on kymmenen suomalaista urheiluampujaa – neljä skeet- ja kuusi trap-ampujaa. Cupin viimeinen laji eli miesten skeet päättyy maanantaina 25. maaliskuuta.

ISSF:n maailmancup (haulikko)
15.-26.3. Acapulco, Meksiko

Tilanteita su 17.3.

Naisten trap, tilanne 1. kilpailupäivä (75/125 kiekkoa): 1) Penny Smith Australia 73, 2) Alessandra Perilli San Marino 73, 3) Wang Xiaojing Kiina 73, 4) Satu Mäkelä-Nummela 73, … 19) Noora Antikainen 70, … 31) Marika Salmi 68. 56 osanottajaa.

Lisää tietoa kilpailusta täällä