EM-Osijekin yhteenveto: ”Suomalaisten suoritukset lupaavat hyvää”
24.3.2019 klo 18:11

Euroopan mestarit Aaro Vuorimaa ja Krister Holmberg kuvattiin mitaleineen Kroatiassa hetki ennen kotimatkan alkua perjantaina. (Kuva: Lassi Palo)

Ilma-aseiden EM-kilpailut päättyivät sunnuntaina Kroatian Osijekissa. Suomi sai viisi mitalia, jotka kaikki tulivat liikkuvan maalin lajeista. Lisäksi tuli yksi finaalipaikka, kun Jenna Kuisma oli viides tyttöjen ilmakiväärissä. ”Suomalaisten suoritukset lupaavat hyvää”, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell sanoo.

Ilma-aseiden EM-kilpailut päättyivät sunnuntaina keväisen lämpimässä ja aurinkoisessa Kroatian Osijekissa. Seitsemän värikkään ja jännittävän kilpailupäivän aikana nähtiin taas iloisia ja riemukkaita hetkiä sekä pettymyksiäkin.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtajan Per-Ole Lindellin mukaan suomalaiset urheilijat olivat tehneet kaiken voitavan ja paremmin kuin koskaan.

– Tavoitteena oli saada kiväärin olympialajeissa yksi finaalipaikka, ja se jäi saavuttamatta. Toki se oli erittäin lähellä, mutta lähellä ei lasketa. Positiivia asioita oli paljon, kuten Juho Kurjen palaaminen normaalille tasolleen, Aleksi Lepän hyvä suoritus parikilpailussa, Annika Sihvosen henkilökohtainen kilpailu ja Jenna Kuisman viides sija tyttöjen ilmakiväärissä. Se oli loistava suoritus, Lindell kehui Osijekin auringonpaisteessa.

– Päänvaivaa tuottavat Emmi Hyrkkään terveys ja Cristian Frimanin tekniikan palauttaminen siihen, mitä hän osaa tehdä.

Liikkuvan maalin joukkue suoriutui Lindellin mukaan ”yli odotusten”:

– Erityisen hienoa oli Aaro Vuorimaan EM-kultamitali poikien sarjassa. Liikkuvan maalin joukkueelle annankin arvosanaksi kympin. Kivääriampujat olivat nyt hienosti ”kartalla”, ja pistoolissa Joonas Kallio on varmasti tulevaisuuden ampuja. Toivottavasti hän vetää mukanaan muitakin, Lindell sanoi.

Suomi saavutti kisoista siis viisi EM-mitalia, jotka kaikki tulivat liikkuvan maalin lajeista. Krister Holmberg (Raseborgs Skyttar) voitti miesten ja Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat) poikien kultaa. Lisäksi Vuorimaa sai pronssia ja Suomi miesten joukkuekilpailuissa hopeaa ja pronssia. Miesten joukkueessa ampuivat Holmbergin lisäksi Niklas Hyvärinen (Raseborgs Skyttar) ja Heikki Lähdekorpi (Satakunnan Ampujat).

– Lajin tavoite tälle kaudelle oli saavuttaa aikuisten arvokisamitali, voittaa EM-joukkuekulta ja saada juniori mukaan arvokisoihin. Nyt puuttuu tuo joukkuekulta, mutta katson kyllä, että tavoitteessa ollaan – Aaron osalta reilusti ylikin, Ampumaurheiluliiton liikkuvan maalin lajivalmentaja Ville Häyrinen sanoi.

– EM-kisojen anti oli se, minkä tiedämme: meillä on muutama kansainvälisen tason urheilija ja jokunen muu, jolla on potentiaalia päästä tälle tasolle, mutta se vaatii vielä töitä, kovia kisoja ja urheilu/työ -paketin saamista kohdalleen.

Häyrinen sanoo, että Vuorimaa, 16, on todella lupaava urheilija, joka tulee lähivuosina vielä kehittymään paljon.

– Holmberg puolestaan näytti taas kerran, mitä huippuampujalta vaaditaan: pitää vain ampua oma osaaminen ulos paineenkin alla, Häyrinen kehuu pian 47 vuotta täyttävää konkaria, joka on nyt osallistunut kaikkiin ilma-aseiden EM-kisoihin vuodesta 1992 lähtien!

Holmbergin pitkän uran mitalisaldo on myös komea: viisitoista henkilökohtaista arvokisamitalia, kun mukaan lasketaan kaikki lajit.

Häyrinen pitää liikkuvan maalin vahvuutena koko ajan kasvavaa pohjoismaista yhteistyötä:

– Pääsemme helposti Ruotsiin koviin kisoihin useita kertoja vuodessa, ja ruotsalaiset voivat tulla Suomeen.

Liikkuvan maalin ongelma on Häyrisen mukaan se, että laji on tilanteessa, jossa maat lähettävät arvokisoihin vain absoluuttiset huippunsa. Esimerkiksi EM-Osijekissa Lähdekorpi ja Hyvärinen olivat ainoat mukana olleet miesampujat, joilla ei ole henkilökohtaista arvokisamitalia.

– Toki sen voi ajatella niinkin, että osallistujamäärät on pieniä, mutta huiput ovat mukana. Tulostaso oli minusta yllättävän kova, etenkin poikien sarjassa. Eli Osijek meni meiltä osin yli odotusten tai sitten niin kuin jokaisen tekemisen tasolla voi odottaa.

Liikkuvan maalin ampujat menevät kevään edetessä ja kesää kohti leiri per kuukausi -systeemillä, ja pienoiskivääriin siirrytään heti, kun ulos pääsee ampumaan. Kalenteri on taas armoton: Pilsenin Liberation GP on vappuna ja juhannus kuluu Ranskan mestaruuskisoissa. Välissä on Inkoo GP, jossa on luvassa kansainvälistä vastusta.

Suomalaiset kivääriampujat saavuttivat EM-Osijekissa yhden finaalipaikan, kun Jenna Kuisma (Kyrkslätt Skytteförening) sijoittui tyttöjen ilmakivärissä viidenneksi. Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat) jäi miesten ilmakiväärissä harmittavasti tasatuloksella ulos finaalista sijoittuen yhdeksänneksi. Annika Sihvonen (Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura) oli naisten ilmakiväärissä 14:s, ja Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) teki ilmakiväärin parikilpailussa kahdeksanneksi parhaan henkilökohtaisen tuloksen.

– Osijekissa oli paljon onnistujia, edellä mainittujen lisäksi Viivi Kemppi (Myllykosken Ampujat) tyttöjen ilmakiväärissä. Harmillista oli Emmi Hyrkkään (Simpeleen Hahlo) sairastuminen. Suomalaisella sisulla hän kuitenkin selviytyi kilpailuista, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Pirjo Peltola sanoi.

– Kiväärijoukkueen mielestä EM-kisajärjestelyt sujuivat kokonaisuutena hyvin. Aikataulu poikkesi aiemmin totutusta paljonkin. Erillinen olympialajien finaalipäivä keräsi mielipiteitä puolesta ja vastaan. Kaikkien mielestä ilma-aseiden EM-kilpailut pitäisi kuitenkin pystyä järjestämään viikossa, vaikka erillinen finaalipäivä säilyisikin ohjelmassa, Peltola sanoi.

Venäjä oli olympialajien finaalipäivän ykkösmaa, kun se voitti neljä mitalia (kaksi kultaa, yksi hopea ja yksi pronssi). Ukrainan saldo oli kaksi EM-kultaa, Italian ja Serbian yksi hopea ja yksi pronssi. Kahdeksan muuta maata saavutti yhden mitalin olympialajien finaalipäivänä.

Suomalaisten kivääriampujien katseet ovat nyt Tampereella huhtikuun alussa järjestettävissä ilma-aseiden SM-kilpailuissa. Pääsiäisen jälkeen on vuorossa maailmancup Pekingin olympiaradoilla. Suomea edustavat kiväärilajeissa Kurjen, Lepän, Hyrkäksen, Kuisman ja Sihvosen lisäksi Sebastian Långström ja Henna Viljanen.

Ampumaurheiluliiton pistoolilajien päävalmentaja Timo McKeown piti Osijekin Gradski vrt -areenan laitteita ja valoja sekä tuomarointilinjaa ”ookoona”. Hän jakoi myös risuja, joista esimerkkinä mainittakoon virallisten harjoitusten ja kilpailuajankohdan ero.

Joonas Kallio (Suomussalmen Urheiluampujat) edusti Suomea nyt ensimmäisen kerran kansainvälisissä arvokilpailuissa.

– Joonaksen kilpailuun valmistautuminen ja koelaukaukset olivat ookoo. Kilpailussa hän sen sijaan alisuoritti  – tosin kyseessä olivat hänen ensimmäiset EM-kilpailunsa. Laukaisu- ja suoritusprosessi oli palasina. Tähtäysajat olivat reilusti yli kymmenen sekuntia, McKeown summasi.

Ilma-aseiden EM-kilpailut ovat ensi vuonna Puolan Wroclawissa (23.2.-3.3.). Vuonna 2021 ne järjestetään Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
16.-25.3. Osijek, Kroatia

Suomen EM-mitalit

Kultaa: Krister Holmberg, miesten liikkuvan maalin sekajuoksut; Aaro Vuorimaa, poikien liikkuvan maalin normaalijuoksut
Hopeaa: Suomi, miesten liikkuvan maalin joukkuekilpailu (sekajuoksut)
Pronssia: Aaro Vuorimaa, poikien liikkuvan maalin sekajuoksut; Suomi, miesten liikkuvan maalin joukkuekilpailu (normaalijuoksut)

Kaikki tulokset ja mitalit täällä.