Asko Terkola jatkaa liittovaltuuston puheenjohtajana
13.4.2019 klo 15:47

Yhteiskuvassa SAL:n toiminnanjohtaja Anne Lantee, liittovaltuuston varapuheenjohtaja Jarmo Pyyhtiä, lv:n puheenjohtaja Asko Terkola, lv:n varapuheenjohtaja Markus Ahtiainen ja SAL:n puheenjohtaja Vesa Nissinen. (Kuvat: Lassi Palo)

Asko Terkola valittiin jatkamaan Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston puheenjohtajana lauantaina Vantaalla pidetyssä kokouksessa.

Liittovaltuuston kokous käynnissä Vantaalla lauantaina.

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston kokous pidettiin lauantaina Vantaalla. Asko Terkola (Lounais-Suomi) valittiin jatkamaan liittovaltuuston puheenjohtajana seuraavan kaksivuotiskauden ajan. Varapuheenjohtajiksi valittiin Markus Ahtiainen (Etelä-Suomi) ja Jarmo Pyyhtiä (Häme). Terkola on myös SAL:n Lounais-Suomen aluejaoston ja Salon Seudun Ampujien (SaSA) puheenjohtaja.

Valtuusto hyväksyi kokouksessaan vuoden 2018 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja muille tilivelvollisille. Liiton kulut olivat noin 2,2 miljoonaa euroa ja tulos 12 276 euroa ylijäämäinen. Liiton yhdeksän alueen tilinpäätökset sisältyvät liiton tilinpäätökseen.

Toiminnanjohtaja Anne Lantee kävi vuoden 2018 toimintakertomuksen läpi pääpainopisteiden kautta. Niitä olivat liittovaltuuston linjausten mukaisesti olosuhteiden varmistaminen, vaikuttamisen ja viestinnän tehostaminen, liiton sisäisen toiminnan kehittäminen, seurojen tarpeisiin vastaaminen ja huippu-urheilun tulosten parantaminen.

Viime vuosi sisälsi monenlaisia muutoksia ja hienoja onnistumisia. Huippu-urheilussa saavutettiin ensimmäinen maapaikka Tokion paralympialaisiin 2020, kun Jarkko Mylly sijoittui toiseksi kiväärin R3-sarjassa Kansainvälisen paralympiakomitean (IPC) maailmancupissa Ranskassa. Olympiamaapaikat antoivat vielä odottaa itseään, sillä olympialajien erinomaiset onnistumiset osuivat maailmancupeihin, joissa ei vielä viime vuonna jaettu olympiapaikkoja.

Suomalaiset ampumaurheilijat saavuttivat viime vuoden aikana 72 MM- ja EM-mitalia ja seitsemän maailmancupin mitalisijaa. Lisäksi Viivi Kemppi ampui nuorten olympialaisissa Argentiinassa parikilpailun pronssia argentiinalaisen parinsa kanssa.

Liiton toiminnassa toteutettiin strategian ohjaamana merkittäviä muutoksia. Panostus olosuhde- ja ympäristötyöhön kasvoi huomattavasti, kun päätoiminen ympäristö- ja olosuhdepäällikkö Lotta Jaakkola aloitti liiton palveluksessa toukokuussa. Vuoden 2017 henkilöstövaihdoksista alkaneen toiminnan uudelleenorganisoinnin ja liiton sisäisen toiminnan kehittämisen myötä resursseja siirrettiin merkittävästi järjestötoiminnasta harrasteliikuntaan.

Olosuhteiden turvaamiseen liittyy myös vaikuttamistyön tiivistäminen. Vaikuttajatapaamiskonseptia jatkettiin elokuussa Helsingin Santahaminassa, kun ministeri Jussi Niinistö tutustui ampumaurheiluun.

Liiton toimisto muutti tammikuun lopussa Pasilasta pitkäaikaisista toimitiloistaan Pitäjänmäelle muiden urheilujärjestöjen kanssa. Muutoksia tuli myös liiton jäsenrekisteri- ja lisenssipalveluun, kun pitkään palvelleen Sporttirekisterin käyttö päättyi ja aloitettiin uudessa Suomisportissa.

Marraskuun lopussa järjestetyssä SAL:n kokouksessa päätettiin uusista aluetoiminnan säännöistä, jotka sisälsivät muutoksia muun muassa alueiden taloushallintoon. Kokous myös hyväksyi liitolle uudet säännöt. Niitä käsiteltiin Tampereella 6. huhtikuuta pidetyssä ylimääräisessä kokouksessa. Säännöt vaativat voimaan tullakseen vielä yhden kokouksen hyväksymisen.

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen toivoi lauantain liittovaltuuston kokouksen avauspuheenvuorossaan, että kaikki seurat toimisivat samalla tavalla ja että säännöt olisivat sellaiset, että liiton toiminta voisi olla johdonmukaista.

– Nyt ei ole edellytyksiä toimia johdonmukaisesti, koska kaikki seurat eivät toimi sääntöjen mukaisesti. Lyhyesti sanottuna asiat on nyt saatava kuntoon, Nissinen viittasi jäsenmaksuihin.

Liittovaltuusto vahvisti kokouksessaan vuoden 2020 talousarvion perustana olevat maksut. Jäsenmaksuihin ei tule muutoksia. Jäsenseuroilta kannettavan jäsenmaksun suuruus yli 20-vuotiasta jäsentä kohti on myös ensi vuonna 26 euroa, ja erillisten yhdistysten jäsenmaksu pysyy 400 eurossa.

Aikuisten ja nuorten lisenssien hinnat pysyvät myös ennallaan, kuten myös harrastelisenssin, ylituomarikortin ja I-luokan tuomarikortin hinnat. Muovikortilliset lisenssit maksavat 5 euroa. Kilpailulupaan (ennätyskelpoinen tai vastaava ei-ISSF-lajin kilpailu) ei myöskään tullut muutoksia.

Ampumaurheiluliitto täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Kalle Virtapohjan kirjoittama historiateos julkistetaan elokuun 31. päivänä Tampereella pidettävässä pääjuhlassa. Juhlavuoden videon ensiesitys oli 18. tammikuuta pidetyssä juhlavuoden avaustilaisuudessa. Juhlavuoden pääkilpailu on Lahdessa 13.-23. elokuuta järjestettävä haulikkolajien maailmancup, jossa jaetaan olympiamaapaikkoja Tokioon 2020.