Pohjolan malja luovutettiin SSG:lle
13.4.2019 klo 13:11

SSG:n varapuheenjohtaja Alf Sjöblom otti lauantaina vastaan Pohjolan maljan. Sen luovuttivat liiton puheenjohtaja Vesa Nissinen ja toiminnanjohtaja Anne Lantee. (Kuva: Lassi Palo)

Viime vuonna Pohjolan maljan voittanut Sibbo Skyttegille sai komean pokaalin taas haltuunsa, kun se luovutettiin sille lauantaina Vantaalla.

Pohjolan malja luovutetaan Ampumaurheiluliiton seuralle, joka on kerännyt eniten pisteitä vuoden SM-kilpailuista. Palkinnosta kilpaillaan henkilökohtaisessa ja joukkuekilpailussa siten, että sijoituksesta kahdeksan parhaan joukkoon saa pisteitä. Ykkössijasta saa kahdeksan pistettä, kakkossijasta seitsemän ja edelleen niin, että kahdeksannesta sijasta saa yhden pisteen.

Sibbo Skyttegille (SSG) voitti vuoden 2018 Pohjolan malja -kilpailun – jo 11. kerran peräkkäin. SSG sai palkintonsa Ampumaurheiluliiton kevään liittovaltuuston kokouksen aluksi tänään Vantaalla. Palkinnon otti vastaan SSG:n varapuheenjohtaja Alf Sjöblom.

– Paras voittakoon, Sjöblom sanoi komea pokaali käsissään.

Kiertopalkinnon on lahjoittanut vakuutusyhtiö Pohjola.

SSG keräsi 1088 pistettä (2017: 1089, 2016: 1135). Toiseksi eniten pisteitä (635) sai Salon Seudun Ampujat, joka sijoittui vuonna 2017 kolmanneksi. Raseborgs Skyttar oli nyt kolmas (422) ja Satakunnan Ampujat neljäs (397). Pohjois-Hämeen Ampujat sijoittui viidenneksi 374 pisteellään.

Raseborgs Skyttar voitti maljan vuonna 2007. Sen jälkeen SSG on pitänyt kärkisijaa hallussaan.

Pisteitä keräsi kaikkiaan 169 seuraa, kun niitä oli 185 vuonna 2017. Vuonna 2016 pisteille pääsi 170 seuraa.