Tervetuloa Salon Kultahippufinaaleihin!
26.4.2019 klo 16:28
Lassi Palo

Salon Kultahippufinaalien apulaisjohtaja Ilkka Ratamo ja kisatoimistosta vastaava Heidi Zadraks toivottavat kisavieraat tervetulleiksi Salohalliin. (Kuvat: Lassi Palo)

Suomalaisen ampumaurheilun tulevaisuus kilpailee viikonloppuna Salossa. Luvassa on jo 26. kerran iloisia ilmeitä ja reipasta meininkiä, sillä Ampumaurheiluliiton vuoden suurimmassa lasten ja nuorten tapahtumassa eli ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa on noin 300 lasta.

Palkinnot odottavat saajiaan.

Järjestyksessään 26. ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään tänä viikonloppuna (27.-28.4.) Salon urheilupuistossa sijaitsevassa Salohallissa. Finaalit järjestettiin samassa paikassa myös vuosi sitten. Kilpailussa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla.

Kisajärjestelyistä vastaa viime vuoden tavoin Salon Seudun Ampujat (SaSA).

– Olemme kisajärjestelyissä jopa etuajassa, kisojen apulaisjohtaja Ilkka Ratamo sanoi perjantai-iltapäivänä Salo-hallissa.

Salon Kultahippufinaaliin on ilmoittautunut noin 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustavat 44 seuraa. Ilmoittautuneet lapset ja nuoret ampuvat kaikkiaan 443 kilpailusuoritusta. Finaaliin on tultu avoimien aluekisojen kautta. Huoltajat ja tukijoukot mukaan luettuna paikalle odotetaan noin 600 kisavierasta.

Lauantaina kilpaillaan henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina ovat vuorossa joukkuekilpailut.

Kultahippufinaalit ammuttiin viime vuonna ensimmäisen kerran elektronisiin taululaitteisiin. Samat taululaitteet ovat käytössä tänäkin vuonna.

– Kisat on nyt helpompi järjestää kuin vuosi sitten. Porukka on motivoitunut. Osa heistä on vanhoja ja osa uusia, mutta homma pyörii, Ratamo hymyili.

Henkilökohtaisessa kilpailussa tulokset ilmoitetaan ja lasketaan kiväärin osalta kymmenysten tarkkuudella ja pistoolin osalta kokonaisluvuilla. Joukkuekilpailussa jokainen jäsen ampuu viisi laukausta elektroniseen taululaitteeseen, jolloin joukkueelle tulee kilpailulaukauksia 15. Kilpailussa käytetään elektronista taululaitetta, jossa näyttölaite osoittaa osuman, mikäli luodin keskikohta on osuma-alueen sisällä.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien.

Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

Lisää tietoa kisoista löydät täältä.