Juho Kurki suoraan Pekingistä Kultahippufinaaleihin: ”Näitä kisoja on hienoa katsoa!”
28.4.2019 klo 16:07

Juho Kurki jakamassa palkintoja 8-vuotiaille Salon Kultahippufinaaleissa. (Kuvat: Lassi Palo)

Jälleen kerran nähtiin iloisia ilmeitä ja reipasta meininkiä, kun suomalaisen ampumaurheilun tulevaisuus kilpaili Kultahippufinaaleissa. ”Näitä kisoja on hienoa katsoa”, sanoi Juho Kurki, joka tuli Saloon suoraan Pekingin maailmancupista.

Viivi Hännisen, 8, komea tuuletus.

Jo 26. kerran järjestettyyn Ampumaurheiluliiton vuoden suurimpaan lasten ja nuorten tapahtumaan eli ilma-aseiden Kultahippufinaaleihin osallistui noin 300 nuorta urheiluampujaa, jotka edustivat 44 seuraa. Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 14-vuotiaiden seuratoimintaa.

– On ollut kivaa, Pielaveden Ampuma- ja Metsästysseuran Viivi Hänninen, 8, hymyili.

Päivän komeimmista tuuletuksista vastannut Viivi osallistui Kultahippufinaaleihin nyt toisen kerran.

– Kivointa on ollut ampuminen ja kaverit, hän jatkoi.

Maailman kiväärivalioiden joukkoon kuuluva Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat) seurasi Salon Kultahippufinaaleja hyvin fiiliksin ja jakoi palkintoja. Hän oli ensimmäisen kerran mukana Kultahippufinaaleissa vuonna 2002 Hämeenlinnassa ja sijoittui 43:nneksi. Hän voitti 14-vuotiaiden sarjan Härmässä. Kurki ampui tuolloin ilman tukea.

Edellisen kerran Kurki, 27, vieraili tapahtumassa, kun se järjestettiin Hämeenlinnan Iittalassa vuonna 2015.

– Erityisesti tykkäsin joukkuekisoista. Ne ovat oikeasti jännittäviä kisoja, ja niissä nähdään kivoja ilmeitä ja tuuletuksia, Kurki sanoi sunnuntaina Salohallissa. Hän tuli Saloon suoraan Pekingin maailmancupista, jossa hän sijoittui viime viikolla 50m pienoiskiväärin asentokilpailussa hienosti kuudenneksi.

– Ekat menestymiset ja kavereiden tapaamiset ovat jääneet Kultahippufinaaleista myös hyvin mieleen.

Kurki on mukana seuransa kivääriampujan Alexandra Rosenlewin valmennustoiminnassa. Rosenlew, 14, on ampunut nyt neljän vuoden ajan, ja Salon kisat olivat hänen viimeiset ilma-aseiden finaalinsa. Hän osallistuu vielä heinäkuussa Hyvinkäällä järjestettäviin ruutilajien finaaleihin, ja sitten on kultahippuikä takana.

– Ihan hyvä fiilis on. Hyvin on mennyt, hän viittasi kolmeen peräkkäiseen ilmakiväärin Kultahippuvoittoonsa.

Alexandra Rosenlew sunnuntain joukkuekilpailussa.

Rosenlew on voittanut tämän vuoden aikana kaksi 16-vuotiaiden SM-kultaa ja kirjannut nimiinsä kaksi SE:tä.

– Seuraavaksi alan harjoitella pienoiskivääriä. Meillä on tehoryhmän leiri ensi viikolla Inkoossa. Siitä se alkaa. Nuorten SM-kilpailut ovat elokuussa Mikkelissä. Kesälomalla ammun ja autan isovanhempiani puutarhatöissä sekä opettelen äitini kanssa paalikoneen käyttöä ja tekemään rehua, seiskaluokan pian päättävä Rosenlew kertoi kesäsuunnitelmistaan.

Salon Kultahippufinaaliin Ilmoittautuneet lapset ja nuoret ampuivat kaikkiaan 443 kilpailusuoritusta. Finaaliin tultiin avoimien aluekisojen kautta. Huoltajat ja tukijoukot mukaan luettuna tapahtumassa oli mukana noin 600 kisavierasta. Kilpailussa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla.

Kisajärjestelyistä vastasi viime vuoden tavoin Salon Seudun Ampujat (SaSA). Ensi vuoden ilma-aseiden Kultahippufinaalien järjestelyistä vastaa Kankaanpään Ampumaurheilijat (KaA).

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien.

Kultahipputoiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

SaSA:n Ilkka Ratamo (vas.) ja Asko Terkola siirsivät ensi vuoden kisojen järjestelyvastuun KaA:n Martti Salmiolle, Jorma Långille ja Juho Kurjelle.

Tukiammunta on harjoittelumuoto, jonka avulla aloittelijat ja lapset pääsevät helposti jyvälle uudesta harrastuksestaan. Asetta kannattelevat tuet helpottavat ammunnan perusasioiden, kuten tähtäyksen ja liipaisun, oppimista. Kultahippukilpailuissa tukien käyttäminen on sallittua.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

Lisää kuvia ja videoita Ampumaurheiluliiton Facebookissa ja Instagramissa.

Kultahippufinaalien tulokset.