”Aikuisten” MM-kisat käynnissä Saksassa
9.9.2019 klo 22:58

Yli 45-vuotiaiden ammunnan ensimmäiset MM-kilpailut alkoivat maanantaina Saksan Suhlissa.

Teksti: Matti Erkkilä

Kisoihin osallistuu yli 650 ampujaa 32 maasta. Suomesta on mukana 13 osallistujaa, vaikka SAL ei ole voimakkaasti yllyttänyt lähtemään mukaan. Osallistujat ovat sopineet keskenään kisamatkasta ja kulut kaivetaan omasta kukkarosta.

Lajeina on haulikon, kiväärin ja pistoolin lajeja. Osa niistä on olympia- ja osa MM-kisojen ohjelmassa. Ikäsarjoja on sekä naisille että miehillä viisi. Niistä käytetään nimityksiä N1 ja M1 (45-54 -vuotiaat), N2 ja M2 (55-64 -vuotiaat), N3 ja M3 (65-69 -vuotiaat), N4 ja M4 (70-74 -vuotiaat). Kokenein sarja, N5 ja M5,  naisilla ja miehillä on 75-vuotta täyttäneille.

Suomalaisten mitalitili avattiin jo avauspääivänä. Myllykosken Ampujia kotimaassa edustavaTiina Ylä-Outinen liipaisi N2-sarjassa pienoiskiväärillään makuuasennosta toiseksi tuloksella 611,2. Jossiteltavaa ei hänelle jäänyt, sillä Tanskan Sys Hansen oli viisi pistettä tarkempi. Saman kokoinen ero oli saksalaiseen pronssimitalistaan.

Naisten ilmakiväärin N1 -sarjassa Sari Nivala (Yliviesan Kuula) tähtäsi neljänneksi pistein 189,1. Vastaavassa miesten sarjassa Kari Kortelainen (Poliisien Ampumaseura) oli peruskilpailussa neljäs, mutta finaalissa hän sijoittui kahdeksanneksi.

Osanoton edellytyksenä on se, että osallistujan on kuuluttava maansa ampumaseuran kautta lajiliittoon.

Tiistaina aloittavat haulikkoampujatkin kilpailunsa, joten suomalaisia on runsaasti tavoittelemassa ensimmäisten ”aikuissarjojen” MM-mitaleita.

Kaikki tulokset löydät täältä. Lisää tietoa kisoista täällä.