Ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlavuosi pian päätökseen
26.10.2019 klo 10:26
Lassi Palo

Ampumaurheiluliiton tapahtumarikas 100-vuotisjuhlavuosi alkaa olla lopuillaan. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Toiminnanjohtaja Anne Lantee kertoi liiton 100-vuotisjuhlavuoden tapahtumista. ”Hieno juhlavuosi alkaa olla lopuillaan”, hän totesi.

Ampumaurheiluliiton lajiparlamentit ja kauden päätöstilaisuus eli Grande Finale järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt kuudentena vuonna peräkkäin. Viikonlopun aikana opistolla liikkuu taas pari sataa ampumaurheilusta innostunutta henkilöä. Maajoukkueurheilijat rehkivät perjantaina alkaneissa kunto- ja liikkuvuustesteissään.

Ampumaurheiluliitto on tänä vuonna viettänyt 100-vuotisjuhlavuottaan. Tammikuussa järjestettiin Helsingissä juhlavuoden avajaistilaisuus, jossa oli juhlavuoden videon ensiesitys. Ampumaurheiluväen yhteistä pääjuhlaa vietettiin Tampereella elokuun viimeisenä päivänä. Juhlavuoden urheilullinen päätapahtuma oli haulikkolajien maailmancup, joka järjestettiin elokuussa Lahdessa.

Yksi juhlavuoden huipentumista oli Ampumaurheiluliiton 100-vuotishistoriateoksen julkistaminen Tampereella. Teoksen on kirjoittanut Kalle Virtapohja.

Lantee kertoi Grande Finale -viikonlopun avauspuheenvuorossaan myös ensi vuoden suunnitelmista.

– Lajin näkyvyyden tehostamiseen on suunnitelmia, joiden mukaan me teemme ”striimaukset” muutamista tärkeimmistä kilpailuistamme. Kilpailutiedottamisen tehostamiseen on myös uusia suunnitelmia, Lantee kertoi.

Lantee kertoi myös lajien mahdollisuudesta hakea mukaan SM-kisaviikolle, joka on ensi vuonna Joensuussa ja vuonna 2021 Salossa. Lajihaku Saloon pitää tehdä 16. marraskuuta mennessä ja sitovat ilmoittautumiset 14. helmikuuta mennessä.

Ampumaurheiluliiton uusi kilpailu- ja tilastopalvelu otetaan vaiheittain käyttöön vuoden alussa. Jäsenpalveluja kehitetään muun muassa järjestämällä seurakoulutuksia, ja liitossa aloitetaan lähiaikoina neuvontapalvelu liittyen aselupiin ja aselain uudistamiseen. Ensi vuonna tehdään myös uusia avauksia seura-avustuksissa. Ne tarkoittavat esimerkiksi apurahoja seurojen omiin kehitysprojekteihin.

– Ensi vuonna alkaa myös kolmivuotinen valtakunnallinen ympäristölupahanke yhteistyössä Metsästäjäliiton, Riistakeskuksen, Reserviupseeriliiton ja Reserviläisliiton kanssa. Päärahoitus tulee Maa- ja metsätalousministeriöltä, Lantee kertoi.

Kisakalliossa ovat seuraavaksi vuorossa lajiparlamentit, ja Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 19 alkavassa Grande Finale -gaalassa. Sen juontajana toimii viime vuoden tavoin Toni Flink.

– Tämä viikonloppu on perinteinen ja tärkeä tapahtuma ensi vuoden suunnittelun ja kehittämisen kannalta. Tehdään tästä yhdessä taas hieno viikonloppu, Lantee sanoi.