Kolmelle urheiluampujalle URA:n opiskeluapuraha
10.12.2019 klo 18:36

Timi Vallioniemi (vas.) ja Lari Pesonen olivat paikalla Musiikkimuseo Famessa järjestetyssä apurahojen jakotilaisuudessa. (Kuva: Lassi Palo)

Lari Pesonen, Joni Stenström ja Timi Vallioniemi ovat saaneet Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön (URA) myöntämän opiskeluapurahan.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön (URA) myöntämien opiskeluapurahojen jakotilaisuus pidettiin tiistaina Helsingissä sijaitsevassa Musiikkimuseo Famessa. Säätiö jakoi apurahoja nyt jo 48. kerran. Opiskeluapurahoja jaettiin tänä vuonna kaikkiaan 130 urheilijalle lukuvuodelle 2019-2020. Apurahan saajien joukossa on 67 naista ja 63 miestä. Saajat edustavat 37 lajiliittoa. Apurahaa haki 370 urheilijaa.

Viime vuoden tavoin kolme urheiluampujaa sai opiskeluapurahan. He ovat Lari Pesonen (skeet), Joni Stenström (kivääri) ja Timi Vallioniemi (skeet). Pesonen ja Stenström saivat apurahan myös viime vuonna.

Stenström edustaa Raseborgs Skyttar -seuraa ja opiskelee valtiotieteitä Åbo Akademissa.

– Olen iloinen siitä, että sain tänäkin vuonna apurahaa. Kolmella tuhannella eurolla tekee jo aika paljon. Rahat menevät enimmäkseen ulkomaanleiritykseen. Tämä mahdollistaa jälleen sen, että voin vielä panostaa vähän ammattimaisemmin urheiluun. Pitää vain kiittää ja kumartaa, valtiotieteiden kandidaatti sanoi tyytyväisenä.

Pesonen on Ilomantsin Erämiesten skeet-ampuja, joka ampui toukokuussa Suomelle olympiamaapaikan Tokioon 2020. Hän muutti viime vuoden elokuussa Helsinkiin ja opiskelee Metropolia ammattikorkeakoulussa maanmittausinsinööriksi toista vuottaan.

– Hieno homma saada apuraha. Se kulunee alkukauden leireillä aika äkkiä, mutta on iso apu joka tapauksessa, hän sanoi.

Timi Vallioniemi (Ala-Hämeen Ampujat) on nyt tämän syksyn jälkeen saanut maksimimäärän URA-apurahaa, joka on alemmissa korkeakoulututkinnoissa kaksi kokonaista lukuvuotta. Helsingissä asuva Vallioniemi valmistuu ensi keväänä Metropolian ammattikorkeakoulusta rakennusinsinööriksi.

– Apurahalla on iso merkitys ensi kautta suunnitellessa, ja tulen käyttämään saamani apurahan kevään ulkomaan harjoitteluleireihin, hän sanoi.

Kevään osuus URA-apurahasta (1500 euroa) on OKM:n urheilija-apurahaa vuodelle 2020 hakeneiden urheilijoiden kohdalla vielä ehdollinen.

URA perustettiin presidentti Urho Kekkosen toimesta vuonna 1972. Säätiön tarkoituksena on edistää urheilijoiden ammattienvalinnan ja ammattiin valmistautumisen hyväksi tehtävää työtä ja pyrkiä turvaamaan aktiiviuransa lopettaneiden urheilijoiden koulutustausta.

URA:n opiskeluapurahat 2019-2020

Ampumaurheilu