Satu Mäkelä-Nummela Vuoden urheilija -äänestyksen Top25-listalla
11.12.2019 klo 13:05

Satu Mäkelä-Nummela kuvattuna Italian Lonatossa syyskuussa. (Kuva: Lassi Palo)

Satu Mäkelä-Nummela on Urheilutoimittajain Liiton Vuoden urheilija -äänestyksen Top25-listalla.

Urheilutoimittajain Liitto on uudistanut Vuoden urheilija -äänestystään. Äänestyslomakkeelle on valittu urheilijat liiton Vuoden urheilija -valiokunnan laatimalta Top25-listalta. Samalla joukkueet poistuivat Vuoden urheilija -äänestyslistalta.

UL:n verkkosivuilla kerrotaan, että viime vuonna Vuoden urheilija -äänestyksessä ääniä sai kaikkiaan 104 urheilijaa/joukkuetta ja vuotta aiemmin 113. UL:n mukaan jatkossa äänestys helpottuu ja ”Top25-listalta löytyy varmasti Vuoden urheilija”. Listalla on vuosittain noin 25 urheilijaa. Edelleen jokainen äänestäjä voi sijoittaa listalle myös oman ehdokkaansa.

Kymmenen parhaan listalle äänestetään Vuoden urheilija -valiokunnan laatimasta Top25-listasta. Kymmenen parhaan listalle sijoitetaan vähintään viisi ja enintään kymmenen parasta urheilijaa, ja Top25-listan ulkopuolelta voi äänestää yhtä urheilijaa. Joukkuetta ei voi enää äänestää Vuoden urheilijaksi.

Satu Mäkelä-Nummela on ainoa ampumaurheilija, jonka nimi on tänään julkistetulla Top25-listalla. Hän ampui maaliskuussa naisten trapin maailmanennätyksen (123) ja saavutti elokuussa olympiamaapaikan Tokioon 2020. Ampumaurheiluliitto nimesi lokakuussa Mäkelä-Nummelan Vuoden ampumaurheilijaksi.

Mäkelä-Nummela valittiin Vuoden urheilijaksi vuonna 2008, jolloin hän voitti trapin olympiakultaa Pekingissä.

Myös Vuoden joukkue ja Vuoden valmentaja -äänestykset on uudistettu. Molemmissa äänestyksissä äänestetään yhden joukkueen tai valmentajan sijaan Vuoden urheilija -valiokunnan laatimalta Top5-listalta kolmea parasta. Ensimmäiseksi sijoitettu saa viisi pistettä, seuraava kolme ja kolmanneksi sijoitettu yhden pisteen.

Vuoden urheilija -valiokunnan jäsenet vastaavat valiokunnassa kukin omista ”lajipattereistaan”, joista kootaan lajien parhaiden urheilijoiden listat sekä listat kaikkiin eri äänestyksiin.

Vuoden urheilija -äänestys alkaa tänään eli 11. joulukuuta ja päättyy 2. tammikuuta. Vuoden urheilija julkistetaan jälleen Urheilugaalassa 16. tammikuuta. UL:n kaikki palkinnot – Vuoden urheilija, Vuoden joukkue, Vuoden valmentaja ja Vuoden nuori urheilija – jaetaan myös tammikuisessa gaalassa.

Urheilutoimittajain Liitto on nimennyt Vuoden Urheilijan vuodesta 1947 alkaen.

Vuoden urheilija -äänestyksen Top25-lista löytyy täältä.