Satu Mäkelä-Nummela 22:s Vuoden urheilija -äänestyksessä
16.1.2020 klo 21:59

Urheilugaala järjestettiin torstaina Hartwall Areenalla Helsingissä. (Kuva: Lassi Palo)

Satu Mäkelä-Nummela sijoittui 22:nneksi Vuoden urheilija -äänestyksessä. Urheilutoimittajain liiton äänestystulokset julkistettiin torstaina Helsingissä järjestetyssä Urheilugaalassa.

Suomalainen urheiluyhteisö kokoontui torstaina Helsingissä juhlistamaan päättyneen urheiluvuoden parhaita ja sykähdyttävimpiä hetkiä Urheilugaalassa. Gaala järjestettiin nyt 13. kerran.

Vuoden urheilijaksi valittiin ennätyspistein (5089) jalkapalloilija Teemu Pukki Hartwall Areenalla järjestetyn juhlavan illan päätteeksi. Hän sai myös ylivoimaisen ykkössijavyöryn (412). Kakkossijan otti jalkapalloilija Lukas Hradecky, ja kolmanneksi sijoittui hiihtäjä Iivo Niskanen.

Urheilutoimittajain liitto uudisti Vuoden urheilija -äänestystään täksi vuodeksi. Äänestyslomakkeelle valittiin urheilijat liiton Vuoden urheilija -valiokunnan laatimalta Top25-listalta. Samalla joukkueet poistuivat Vuoden urheilija -äänestyslistalta.

Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) oli ainoa ampumaurheilija, jonka nimi oli Top25-listalla. Hän ampui maaliskuussa naisten trapin maailmanennätyksen (123) ja saavutti elokuussa olympiamaapaikan Tokioon 2020.

Ampumaurheiluliitto nimesi lokakuussa Mäkelä-Nummelan jo neljännen kerran Vuoden ampumaurheilijaksi, ja Urheilutoimittajain liitto valitsi hänet eilen lajinsa parhaaksi.

Mäkelä-Nummela nimettiin joulukuussa ensimmäisten suomalaisurheilijoiden joukossa Tokion olympiajoukkueeseen.

Mäkelä-Nummela sai urheilutoimittajien äänestyksessä 266 ääntä. Hän sijoittui äänestyksessä 22:nneksi. Ääniä sai kaikkiaan 58 urheilijaa.

Mäkelä-Nummela valittiin Vuoden urheilijaksi vuonna 2008, jolloin hän voitti trapin olympiakultaa Pekingissä.

Urheilutoimittajain Liitto on nimennyt Vuoden Urheilijan vuodesta 1947 alkaen.

Kaikki palkitut ja äänestystulokset löytyvät täältä. Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa.