Anne Grethe Jeppesen: ”Ison kehittymisen mahdollisuus!”
31.1.2020 klo 17:15

Anne Grethe Jeppesen on ollut kiväärimaajoukkueen leirillä Turussa tämän viikon ajan. (Kuvat: Lassi Palo)

Norjalainen kiväärivalmentaja Anne Grethe Jeppesen on ollut tiistaista lähtien Turussa maajoukkueen leirillä. Innostus näkyi hänen kasvoiltaan perjantaina: ”On mukava tehdä töitä, kun näen ison kehittymisen mahdollisuuden.”

Ampumaurheiluliiton hallitus nimesi viikko sitten norjalaisen Anne Grethe Jeppesenin kiväärin valmentajaksi. Hän osallistuu kiväärin maajoukkuevalmennukseen ja toimii osaksi valmentajana SAL:n nykyisille kiväärivalmentajille sekä kehittää valmennuksen sisältöä ja osallistuu maajoukkueurheilijoiden valmennukseen.

Marianne Palo (vas.); Henna Viljanen, Jenna Kuisma, Aleksi Leppä ja Juho Kurki rentoutumisharjoituksessa, jonka veti William Lemoine.

Jeppesen on ollut tämän viikon ajan kiväärin maajoukkueleirillä Turussa.

– Suomalaisten kivääriampujien taso on hyvä, ja osa heistä on jo menestynytkin hyvin. Heillä on kuitenkin vielä iso mahdollisuus kehittyä. Siksi heidän kanssaan on mukava tehdä töitä, Jeppesen hymyili perjantaina Kupittaan ampumaradalla.

Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) on tyytyväinen ensimmäiseen viikkoon Jeppesenin kanssa:

– Olemme tehneet paljon erilaisia harjoituksia kuin ennen. Uusi silmäpari on tuonut uusia näkemyksiä ja uutta näkökulmaa toimintaan, Leppä sanoi.

– Jeppesenillä on valtava määrä kokemusta, ja hän tietää miten laji on kehittynyt ja mitä se vaatii. Hän on myös puuttunut pieniin asioihin, joita ei ole aiemmin huomattu ja tullut ajatelleeksi.

Jeppesen, 62, on erittäin kokenut ja kouluttautunut valmentaja. Hän lopetti oman urheilu-uransa 26-vuotiaana pian Los Angelesin olympialaisten (1984) jälkeen, koska hän koki, ettei saanut riittävästi tukea tullakseen paremmaksi ampumaurheilijaksi.

– Lopetin liian nuorena, hän naurahti.

– Aloitin 12-vuotiaana ja lopetin neljätoista vuotta myöhemmin. Valmentajana haluan nyt antaa tukea urheilijoille, jotta he voivat kehittyä. Valmentajat tarvitsevat myös apua ja tukea.

Jeppesenillä on valmentajakokemusta paitsi Norjasta myös Tanskasta ja Skotlannista sekä Intiasta, missä hän vieraili viime vuonna kuusi kertaa. Hän palaa Turusta kotiinsa Osloon ensi viikolla ja lähtee Intiaan muutama päivä myöhemmin.

– Totta kai haluan olla kotona, mutta tykkään olla valmentajana, hän sanoi.

Jeppesenillä on tämän vuoden kattava sopimus Ampumaurheiluliiton kanssa. Hän ei halua ajatella liikaa olympiamaapaikkoja ja Tokion olympialaisia, jotka järjestetään heinä-elokuussa. Viimeiset olympiapaikat ovat jaossa toukokuussa.

– Minulla on pidemmän tähtäimen ajatukset urheilijoiden kehittymisestä ja kehittämisestä kuin Tokio.

Jeppesen vierailee Suomessa noin kerran kuukaudessa kesäkuuhun asti.

Aiheesta lisää vuoden ensimmäisessä Urheiluampuja-lehdessä.