ISSF:n pääsihteeri: “Kilpailutapahtumat lyhenevät”
19.3.2020 klo 12:38

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto hakee järjestäjiä vuosien 2021-24 kilpailutapahtumiinsa. Hakuohjeissa on muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) julkaisi alkuviikolla verkkosivuillaan uutisen, jossa kerrotaan, että se hakee kisajärjestäjiä vuosien 2021-24 kilpailutapahtumiinsa. Niiden joukossa on paitsi eri lajien MM-kilpailuja ja maailmancupeja myös vuoden 2022 kaikkien lajien MM-kilpailut.

ISSF:n hakuohjeissa kerrotaan kisojen tarkkojen ajankohtien ja ”livestriimauksen” ehtojen lisäksi muun muassa se, että haulikkolajien maailmancup voidaan jatkossa jakaa trapin maailmancupiin ja skeetin maailmancupiin ja kiväärin ja pistoolin maailmancupissa voi ampua vain 10m lajit.

ISSF:n pääsihteerin Alexander Ratnerin mukaan haulikkolajien maailmancup on nykyisellään liian pitkä, ja siksi ”kaikki valittavat”, hän kertoi sähköpostitse torstaina.

– Sopivalta ratkaisulta näyttää se, että peruskilpailut ammutaan viikon aikana ja finaalit viikonloppuna. On myös muistettava se, että trapissa ja skeetissä ovat ihan omat urheilijansa. Siksi erilliset kilpailut on helpompi järjestää, ja ehkä kisoja tulee lisää, Ratner sanoi.

– Erillinen 10m lajien maailmancup on helppo järjestää ja antaa useammille jäsenmaillemme mahdollisuuden järjestää kiväärin ja pistoolin maailmancupin kilpailu, jos niillä ei ole 25/50m olosuhteita. Ja taas, muutama kisapäivä ja finaalit viikonloppuna.

Ratnerin mukaan uudet suunnitelmat antavat mahdollisuuden lisätä kilpailujen määrää. Osanottajienkin määrä kasvaa, kuten myös median kiinnostuskin.

– Ja me voimme kokeilla uusia kilpailumuotoja ja -tapahtumia.

Entä onko näillä suunnitelmilla kenties vaikutusta vuonna 2024 Pariisissa järjestettävien olympialaisten ampumaurheilun ohjelmaan?

– Niillä ei ole mitään tekemistä Pariisin kanssa. Toivottavasti ohjelma on sama kuin Tokiossa (2020) lisättynä skeetin parikilpailulla, jonka ISSF on pyytänyt Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) lisäämään kisaohjelmaan.

ISSF:n mukaan jatkossa myös Grand Prix -kilpailuista jaetaan rankingpisteitä. Hakemukset pitää jättää ISSF:lle toukokuun 15. päivään mennessä, ja valinnat tehdään heinäkuun lopussa.