Per-Ole Lindell: ”Seuraavaksi odotetaan ISSF:n päätöksiä”
24.3.2020 klo 17:36

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell sanoi Tokion olympialaisten siirtymiseen liittyen, että seuraavaksi odotetaan ISSF:n päätöksiä.

Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) tiedotti tänään, että se on yhdessä Japanin hallituksen kanssa päätynyt siirtämään Tokion olympialaisia eteenpäin koronaepidemian vuoksi.

Olympialaiset aikataulutetaan uudestaan, ja ne järjestetään viimeistään kesällä 2021. Näin taataan kisojen turvallisuus ja varmistetaan niihin osallistuvien urheilijoiden, yleisön ja toimitsijoiden terveys.  Päätös tehtiin perustuen KOK:n, Maailman terveysjärjestön (WHO) ja kisajärjestäjien analyysiin covid-19 pandemiatilanteesta, Suomen Olympiakomitea tiedotti tänään.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell sanoi, että seuraavaksi odotetaan Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) päätöksiä kilpailutoiminnan osalta:

– Riippuen ISSF:n lajien päätöksistä kuinka pitkälle eteenpäin kisoja siirretään, voidaan joissakin lajeissa pitää taukoa ja aloittaa sitten uudestaan. Valitsemme esimerkiksi joukkueen haulikkolajien EM-kisoihin Ranskaan 31. maaliskuuta, jos mitään muuta ei kuulu. Ranska on sanonut, että se ilmoittaa viimeistään 15. huhtikuuta, pidetäänkö EM-kilpailut toukokuussa vai ei. Nyt kun olympialaiset on päätetty siirtää, Ranskan päätös voi tulla hyvinkin pian, Lindell arvioi.

– Olemme jo järjestäneet huippu-urheilijoidemme harjoittelun uudestaan, ja kaikille on löydetty ihan hyvät ratkaisut. Asioihin pitää nyt suhtautua positiivisesti ja harjoitella edelleen hyvin. Huippu-urheilun tuki järjestetään uudestaan eli lopuille rahoille tehdään uudet suunnitelmat. Mielenkiintoinen vuosi on tulossa, Lindell summasi.

ISSF kertoo verkkosivuillaan informoivansa ampumaurheiluväkeä heti, kun päätökset on tehty.