Urheiluampuja 2/2020 on ilmestynyt: Koronakevään yhteenveto
11.5.2020 klo 09:31
Lassi Palo

Ampumaurheiluliiton julkaiseman Urheiluampuja-lehden vuoden 2020 toinen numero on ilmestynyt.

Koronaviruspandemia on aiheuttanut järisyttäviä muutoksia ympäri maailman nyt muutaman kuukauden ajan, eikä kotimainen ja kansainvälinen ampumaurheilu ole välttynyt sen kovilta iskuilta.

Aiemmin keväällä ehdittiin kilpailla ilma-aseiden EM-mitaleista Puolassa ja haulikkolajien maailmancup Kyproksella, mutta sen jälkeen ampumaurheilunkin maailma hiljentyi ja kansainvälinen kilpailukalenteri tyhjeni Tokion olympialaisia ja paralympialaisia myöten.

Urheiluampuja-lehden tämän numeron sisältö onkin ajankohtaan nähden ja edellisiin vuosiin verrattuna poikkeuksellinen. Lehdessä on laaja katsaus koronakevääseen – mitä kaikkea tapahtuikaan maalis-huhtikuun aikana – ja miten koronavirus on vaikuttanut urheilijoihin ja heidän harjoitteluunsa. Keväästään kertovat Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura), Matias Koivu (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) ja Mika Lento (Pohjois-Karjalan IPSC- ja Silhuettiampujat).

Lehti on haastatellut myös helsinkiläistä Matias Kiurua, joka opiskelee täysstipendillä amerikkalaisessa Murray State Universityssä (MSU). Hänet nimettiin ilmakiväärissä ja pienoiskiväärissä hienosti NCAA:n All American -joukkueeseen.

Sibbo Skyttegille (SSG) voitti vuoden 2019 Pohjolan malja -kilpailun. Pokaali luovutetaan Ampumaurheiluliiton seuralle, joka on kerännyt eniten pisteitä vuoden SM-kilpailuista. SSG voitti kilpailun jo 12. kerran peräkkäin.

Mitäs nyt kuuluu -sarjassa kerrotaan mitä kuuluu Riitta-Mari Vuorenmaalle (o.s. Murtoniemi), joka valittiin Vuoden ampumaurhelijaksi 1995 ja 1996. Finaali-palstalla tavataan kivääriampuja Riku Koskela, joka suorittaa varusmiespalvelustaan Puolustusvoimien Urheilukoulussa. Tiesitkö, että… -sarjassa kerrotaan, että ampumaratojen kiertotaloudessa kaikki voittavat.

Lehdessä on kaksi muistokirjoitusta: olympialaisissakin Suomea edustaneesta trap-ampuja Vesa Törnroosista ja ampumaurheilun useissa luottamustehtävissä toimineesta Eero Kekkosesta.

Urheiluampujan sähköinen versio: https://epaper.fi/read/5723/b8XzA6u9

Lehden pdf: UA_2_2020_valmis