Trap-ampujat palasivat kisafiilikseen Orimattilassa
6.6.2020 klo 18:15

Jukka Laakso oli Orimattilan lauantain trap-kilpailun ykkönen rikottuaan 120 kiekkoa. (Kuva: Lassi Palo)

Suomalaiset trap-ampujat palasivat lauantaina kisa-arkeen, kun Orimattilassa järjestettiin 125 kiekon kilpailu. Jukka Laakso voitti A-sarjan tuloksellaan 120.

Sateiset ja tuuliset olosuhteet eivät pilanneet tunnelmaa, kun suomalaiset trap-ampujat palasivat kilpailuihin lauantaina Orimattilassa. Ilo oli ylimmillään, koska Orimattilan Seudun Urheiluampujat (OSU) järjestää viikonloppuna kaksi 125 kiekon trap-kilpailua. Ensimmäinen kilpailu ammuttiin lauantaina, ja toinen kisa on vuorossa sunnuntaina.

– Nyt ammutaan, Ampumaurheiluliiton trapin päävalmentaja Kari Kopra hymyili hetki ennen kilpailun alkua lauantaiaamuna.

– Tämä on ensimmäinen korona-ajan kilpailu kotimaassa ja ensimmäinen kerta, kun ammutaan 125 kiekkoa peräkkäisinä päivinä, hän jatkoi.

Suomalaiset trapin maajoukkueampujat kilpailivat edellisen kerran maaliskuussa, jolloin Kyproksella järjestettiin haulikkolajien maailmancup. Maailmancupin viimeinen kilpailu oli miesten trap, joka päättyi vain hetkeä ennen kuin Suomen hallituksen maaliskuun 12. päivänä antama linjaus rajoitti yli 500 ihmisen yleisötilaisuuksia. Sittemmin kävi niin, että Kyproksen maailmancup jäi vuoden ainoaksi.

Orimattilan molempien päivien kilpailuun pääsi 42 ensin ilmoittautunutta. Määrä täyttyi nopeasti. Osanottajien joukossa ovat lähes kaikki trapin maajoukkueampujat. Yksi heistä on olympiavoittaja Satu Mäkelä-Nummela (OSU), joka oli tyytyväinen päästessään kilpailemaan:

– On kiva, että radalla on taas porukkaa, hän sanoi.

Kilpailu eteni ilman aikataulua, ja ampujat hoitivat itse tuomaroinnin. Sarjoja oli kaksi. A-sarjassa ampuivat miehet ja naiset, ja B-sarjaan osallistuivat juniorit, yli 50-vuotiaat ja liikuntavammaiset. Finaaleja ei ammuttu. Kilpailun sääntöjen mukaan palkintosijat uusitaan pudotusammunnalla.

Radalla oli ja on noudatettava radan koronaohjeita sekä pidettävä turvavälit ja huolehdittava hygieniasta. Urheiluampujat noudattivatkin sääntöjä tunnollisesti.

A-sarjan voitti isäntäseuran Jukka Laakso tuloksellaan 120 (24+24+23+25+24). Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys) oli toinen rikottuaan 118 kiekkoa. Ari Simola (Lahden Ampumaseura) oli kolmas. Mäkelä-Nummela sijoittui kuudenneksi (116).

B-sarjan ykkönen oli Lahden Ampumaseuran Risto Rämö, jonka tulos oli 116.

Ennen kilpailun alkua ampumaradalla vietettiin hiljainen hetki huhtikuussa kuolleen trap-ampujan Vesa Törnroosin muistoksi.

Trapin 125 kiekon kilpailu
6.-7.6. Orimattila

Tuloksia la 6.6.

Sarja A: 1) Jukka Laakso OSU 120, 2) Eemil Pirttisalo RMY 118, 3) Ari Simola LAS 117+6, 4) Vili Kopra OSU 117+5, 5) Vesa Järvinen SSG 117+0, 6) Satu Mäkelä-Nummela OSU 116.

Sarja B: 1) Risto Rämö LAS 116, 2) Juho Mäkelä OSU 113, 3) Pasi Tanhuanpää LAS 112, 4) Jari Rämö PHC 111, 5) Sara Nummela LAS 106+1, 6) Silja Nieminen LAS 106+0.

Kaikki tulokset päivittyvät OSU:n verkkosivuille: osu.fi