Ruutiaseiden Kultahippufinaalit ammuttiin Isossakyrössä
22.8.2020 klo 15:09

Iloisia ilmeitä ja tuuletuksia taas kerran Kultahippufinaaleissa! (Kuvat: Timo Aalto)

Ruutiaseiden Kultahippufinaalit ammuttiin lauantaina Isossakyrössä Lapinmäen ampumaradalla. Kilpailuun osallistui kuutisenkymmentä alle 14-vuotiaista kivääri- ja pistooliampujaa.

Ruutiaseiden Kultahippufinaalit järjestettiin lauantaina Lapinmäen ampumaradalla Isossakyrössä. Kilpailulajit ja -sarjat olivat 25m pistoolissa 12T- ja 14T-sarjat sekä 50m kiväärissä 10T-, 12T- ja 14T-sarjat.

Kultahippufinaaleissa oli kuutisenkymmentä osanottajaa. Nuoria ampumaurheilijoita oli kaikkiaan neljästätoista seurasta.

Finaalien suojelija Kimmo Yli-Jaskari ja kilpailunjohtaja Marjo Yli-Kiikka.

Kultahippufinaalien suojelijana toimi Olympiakomitean tarkkuuslajien lajiryhmävastaava Kimmo Yli-Jaskari. Hän kertoi tervehdyksessään, että on ottanut Lapinmäen radalla ensimmäiset askeleensa pienoiskiväärissä 1970-luvulla.

– Olen erittäin iloinen myös siitä, että olen ollut koulutuspäällikkönä mukana käynnistämässä Ampumaurheiluliiton Kultahipputoimintaa 1990-luvulla yhdessä sen aikaisen nuorisovaliokunnan kanssa. Olen tyytyväinen erityisesti siitä, että Kultahippukisat ovat edelleen käynnissä ja voimissaan, hän sanoi.

Ilma-aseiden Kultahippukilpailut aloitettiin vuonna 1994, ja ensimmäiset kesäkauden ruutikisat järjestettiin vuosituhannen lopussa. Isossakyrössä ammuttiin ensimmäisen kerran Kultahippujen ruutifinaaleissa kiväärillä elektronisiin taululaitteisiin.

Yli-Jaskari totesikin, että Kultahippukilpailuilla on siis melko pitkä ajanjakso takanaan, mutta vielä pidempi historia on finaalit nyt järjestäneen Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuran (IMAS) nuorisotoiminnalla:

– Seuran aktiivinen nuorisotoiminta on jatkunut jo yli 50 vuoden ajan pienine kausivaihteluineen. Pienestä maakuntapitäjästä on noussut ampujia arvokisamitaleille ja olympiaedustuksiin saakka, Yli-Jaskari sanoi.

Yksi heistä on kilpailun johtajana toiminut IMAS:n puheenjohtaja Marjo Yli-Kiikka, joka on edustanut Suomea lukuisissa arvokisoissa – olympialaisissa peräti kolme kertaa (Ateena 2004, Peking 2008 ja Lontoo 2012).

Tulosseurantaa.

Kultahippufinaalien ajankohta siirrettiin koronavirusepidemian takia heinäkuun lopulta elokuulle. Aiemmin finaaleihin on päässyt aluekarsintojen kautta, mutta poikkeuksellisesti tänä vuonna karsintatuloksiksi hyväksyttiin myös esimerkiksi seurojen välisten kilpailuiden, seuran järjestämän harjoituskilpailun tai viime vuoden ruutiasekilpailujen tulokset.

Kilpailuohjeissa edellytettiinkin kaikkien radalla liikkuneiden henkilöiden noudattavan toimitsijoiden antamia ohjeita ja huolehtivan omasta käsihygieniastaan ja riittävistä turvaetäisyyksistä.

– Jouduimme hieman joustamaan ja tekemään kompromisseja Kultahippufinaalien eteen, mutta kisatapahtuman perumiselta onneksi vältyimme. Nauttikaa kaikki tästä päivästä! Se on kovan työn tulos, Yli-Kiikka sanoi nuorille ampumaurheilijoille tervehdyksessään.

– On hyvä muistaa, että pohjatyö menestykselle tehdään usein näillä pienemmillä radoilla. Niiden ylläpito ja toiminta ovat arvokasta seuratyötä, joka ei useinkaan ole itsestäänselvyys. Haluankin kiittää kaikkia seuratoimijoita panostuksestanne. Tämä on yhtälailla teidän päivänne, Yli-Kiikka sanoi.

IMAS täyttää ensi vuonna kunnioitettavat 100 vuotta. Vastaavat Kultahippufinaalit järjestetään samalla radalla 31. heinäkuuta.

Lisää tietoa ja tuloksia täältä. Lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa. Aiheesta lisää myös syyskuussa ilmestyvässä Urheiluampuja-lehdessä.