ESC:n Air Cup alkaa marraskuussa – vielä ehtii mukaan!
7.10.2020 klo 09:53
Lassi Palo

Euroopan ampumaurheiluliiton Air Cup alkaa marraskuussa.

Teksti: Risto Aarrekivi

Kohta se alkaa, nimittäin Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) Air Cup. ESC ja sen teknisen komitean kehitysryhmä on työstänyt ilma-aseiden Air Cupia päättyneen kesän ajan. Cup on pyörinyt jo useamman vuoden ajan, mutta nyt siihen on tehty muutoksia huomioiden hankala koronavirustilanne.

Air Cupin ideana on kilpailla kotiradalla. Kilpailu on tarkoitettu kaikille niille urheilujoille, jotka eivät ole osallistuneet ISSF:n MM-, MC-kilpailuihin tai Euroopan mestaruuskisoihin viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana. Luvassa on siis Shooting Sport for All -idea ja matala kynnys osallistua.

Air Cup on saanut kaksi merkittävää yhteistyökumppania – tunnetun saksalaisen asevalmistajan Carl-Waltherin ja intialaisen asuvalmistajan Capapien. Ne ovat tukemassa kisaa neljän vuoden sopimuksella.

Air Cupissa kilpaillaan marraskuusta ensi vuoden maaliskuuhun. Kuukaudessa on yksi kilpailu eli yhteensä viisi kisaa. Peruskisan viidestä kilpailusta huomioidaan urheilijalta neljä parasta tulosta. Rankingin perusteella syksyn 2021 Superfinaliin pääsee kahdeksan parasta mies- ja naisurheilijaa ilmakiväärissä ja -pistoolissa.

Superfinaalin lisäksi uudistuksena on, että liikkuva maali on myös kilpailumuotona. Liikkuvan maalin finaaliin valikoituu neljä parasta mies- ja naisurheilijaa.

Superfinaali kilpaillaan ensi vuoden syksyllä, ja se on nähtävissä suorana striimauksena ESC:n sivuilla.

Lisää tietoa löytyy https://www.esc-shooting.org/. Kilpailuun ehtii vielä mukaan, kunhan pitää kiirettä!