Pistoolijaosto nimesi Joonas Kallion Vuoden pistooliampujaksi
23.10.2020 klo 21:40
Lassi Palo

Marko Talvitie (oik.) ja Teemu Lahti palkitsivat Esa Savolan (vas.), Timo McKeownin ja Joonas Kallion perjantai-iltana Kisakalliossa. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton pistoolijaosto on nimennyt Joonas Kallion Vuoden pistooliampujaksi.

Ampumaurheiluliiton vuoden parhaiden palkitsemistilaisuutta eli Grande Finale -gaalailtaa ei tänä vuonna järjestetä. Se peruttiin koronavirusepidemian takia. Liiton pistoolijaosto palkitsikin vuoden parhaansa tänään – samassa paikassa kuin missä Grande Finale olisi pitänyt huomenna lauantaina järjestää eli Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa.

Pistooliljaoston palkitsemat olivat kaikki perjantaina Kisakalliossa, koska siellä järjestetään maajoukkueurheilijoiden kuntotestit.

Vuoden pistooliampuja on Joonas Kallio (Suomussalmen Urheiluampujat). Jaoston valintaperustelujen mukaan Kallio oli ”tasokkain pistoolilajien ampuja koko kilpailukauden ajan”. Kallio sijoittui hienosti kymmenenneksi miesten ilmapistoolissa helmikuussa Puolassa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa.

– Palkinnot tuntuvat aina mukavilta! Palkinto tuli tänä vuonna EM-kisojen perusteella. Ensi vuonna Kisakallion EM-kisoissa pannaan sitten astetta paremmaksi eli otetaan se viimeinen piste ja päästään finaaliin. Se on tavoite, Kallio sanoi palkinnostaan ja ensi vuoden kevättalvella Kisakalliossa järjestettävistä ilma-aseiden EM-kilpailuista.

Vuoden pistoolinuori on Esa Savola (Lappajärven Ampujat). Valintaa perusteltiin sillä, että Savola nosti tulostasoaan Puolustusvoimien Urheilukoulussa vietetyn varusmiespalveluksen aikana sekä ”saavutti hyviä sijoituksia ja teki lupaavia suorituksia”.

Ritva Karri esitteli Timo McKeownille teetettyjä pistooliaiheisia villasukkia.

Jaosto palkitsi Timo McKeownin Vuoden työn sankarina ”vuosien työstä” Ampumaurheiluliiton pistoolilajien päävalmentajana. McKeownin päävalmentajan tehtävät päättyvät tämän kuun lopussa. Kisakalliossa vietettiinkin perjantai-iltana myös hänen läksiäisiään.

Jaoston valintaperusteluissa todettiin myös se, että McKeown julkaisi aiemmin tänä vuonna omakustanteisen kirjansa ”Pistooliammunnan perusteet ja vähän enemmän…”. Maajoukkueampujat teetättivät McKeownille pistooliaiheiset villasukat.

Pistoolijaoston palkinnot jakoivat jaoston puheenjohtaja Marko Talvitie ja jäsen Teemu Lahti.

Aiemmin päivällä Kisakalliossa järjestettiin kahvitilaisuus, jossa Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Per-Ole Lindell kiitti urheilijoita ja lajivalmentajia runsaat seitsemän vuotta kestäneestä tiiviistä yhteistyöstä ja toivotti kaikille hyvää jatkoa. Lindellin työsuhde päättyy joulukuun viimeinen päivä.