Turussa järjestetään SM-kilpailut rajatuin osanottajamäärin
12.11.2020 klo 10:04

Turussa kilpaillaan ilmakiväärin ja -pistoolin SM-mitaleista joulukuussa. (Kuva: Lassi Palo)

Turussa järjestetään itsenäisyyspäiväviikonloppuna ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut rajatuin osanottajamäärin.

Turussa Kupittaan urheiluhallin sisäampumaradalla järjestetään itsenäisyyspäiväviikonloppuna ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut rajatuin osanottajamäärin. Sekä kiväärissä että pistoolissa osanottajamäärä on rajattu 45 ampujaan. Kussakin peruskilpailun erässä on viisitoista ampujaa. Peruskilpailujen jälkeen ammutaan finaalit. Suomen mestaruudet ammutaan sarjoissa M, N, M20 ja N20.

SM-kilpailut ovat kaksipäiväiset. Ne pidetään 5.-6. joulukuuta.

Koronavirusepidemia on mutkistanut näidenkin SM-kilpailujen järjestämistä. Turun Seudun Ampujien (TSA) hallitus päätti maanantai-iltana pitämässään kokouksessa viranomaisten ja sairaanhoitopiirin sekä kilpailujen teknisen asiantuntijan Matti Viljakaisen esitysten perusteella, että TSA:lle myönnettyjä ilmakiväärin ja ilmapistoolin SM-kilpailuja 4.-6.12. ei pystytä järjestämään ”koronaepidemian vuoksi viranomaisten edellyttämällä tavalla ja turvallisuusohjeita noudattaen”.

– Tämän johdosta esitämme, että meille myönnetyt kilpailut perutaan, TSA viestitti kisat myöntäneelle Ampumaurheiluliitolle.

TSA teki samalla esityksen Ampumaurheiluliiton hallitukselle EM-näyttökilpailujen pitämisestä samana viikonloppuna Kupittaalla. Esityksen mukaan näyttökisat olisi järjestetty kutsukilpailuperiaatteella, jolloin ampujia olisi vain muutaman erän verran ja kussakin erässä enintään kaksikymmentä ampujaa.

Lopulta pöydällä oli kaksi vaihtoehtoa, kun Ampumaurheiluliiton hallitus pyysi TSA:ta järjestämään sen määrittelemien osallistujamäärärajauksien mukaisina SM-kilpailut neljässä sarjassa (M, N, M20 ja N20). Turusta tuli keskiviikkona osanottajamääristä vielä rajoitetummat ehdot, joita jouduttiin pohtimaan. Asian käsittelyssä esitettiin lukuisia perusteluja sekä puolesta että vastaan. Liitto katsoi, että SM-kisoista voidaan saada hyvää ja tarpeellista kokemusta helmikuulle. Lisäksi näinä aikoina tarvitaan toivoa ja innostamista, jota SM-kisat harrastajille tuovat.

Vuoden 2021 ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut järjestetään 12.-14. helmikuuta Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa. Ilma-aseiden EM-kilpailut pidetään samassa paikassa 26.2.-8.3.2021.

Alun perin 10m ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut piti järjestää huhtikuussa, mutta Suomen hallituksen 12. maaliskuuta julkaiseman koronavirustilanteeseen liittyneen linjauksen mukaisesti ne peruttiin. Sittemmin selvitettiin, voidaanko SM-kilpailut järjestää myöhemmin. Ne päätettiin jakaa kahteen osaan, ja uudet ajankohdat löytyivät marraskuulta ja itsenäisyyspäiväviikonlopulta. Jo aiemmin peruttiin koronavirusepidemian takia ilmakiväärin asentojen (3×20 ls, 2×30 ls) ja makuun SM-kilpailut, jotka piti järjestää Turussa viime viikonloppuna.