Sokeain viikko päättyy näkövammaisten valmennusleiriin
13.11.2020 klo 17:41
Mikko Taussi

Meneillään olevan sokeain viikon teeman mukaisesti voidaan todeta, että Suomen Ampumaurheiluliiton jäsenseuroissa on myös näkövammaisia ampujia. Yleensä heidät tavataan jäsenseuratoiminnan lisäksi Suomen Ampumaurheiluliiton SM-kilpailujen yhteydessä järjestetyissä näkövammaisten vastaavissa kilpailuissa.

Tällä hetkellä aktiivisia näkövammaisia ampujia on neljä miespuolista henkilöä, jotka muodostavat samalla avustajineen Suomen näkövammaisten ampujien maajoukkueen. He ovat mikkeliläinen Timo Nyström (MA), vaasalainen Mikael Toiviainen (VA-VS), laukaalainen Esko Karmala (TiA) ja helsinkiläinen Jari Gusev (PAS). Näkövammaisten kilpailulajeina ovat ilmakiväärillä seisten ja maakuuasennosta 60 laukausta. Näkövammaisten ammunnassa ase suunnataan tauluun erityisen elektronisen suuntaimen avulla. Muutoin kilpailuissa noudatetaan lähes sellaisenaan ISSF:n kilpailusääntöjä. Myös finaalit kuuluvat kilpailuohjelmaan. Maajoukkue harjoittelee tällä hetkellä erityisesti helmikuussa Kisakalliossa järjestettäviin para-EM-kilpailuihin. Parhaillaan onkin meneillään viikonlopun mittainen valmennusleiri Tikkakoskella, jonka alkajaisiksi Karmala ampui makuuasennosta oman ennätyksensä 603,8 pistettä.

Kuva: Esko Karmala on uusin näkövammaisampuja

Sokeain viikolla ampujistamme Karmala ja Nyström ovat esiintyneet hienosti eri medioissa. Karmalan haastattelun YLE Keski-Suomessa voit kuunnella täällä ja Nyströmin Radio Suomi Mikkelin lähetyksessä täällä. Lisäksi Mikael Toiviainen on esiintynyt aiemmin keväällä Radio Vaasassa, kuuntele lähetys: Mikael_Toiviainen

Suomen Ampumaurheiluliitossa ja Suomen Paralympiakomiteassa on tunnistettu tarve keskustella näkövammaisten ampujien valmennus- ja kilpailutoiminnan integroimisesta yhteen lajiliittoon. Tällä hetkellä tavalliset ja liikuntarajoitteiset ampujat kilpailevat ampumaurheiluliiton puitteissa ja näkövammaiset paralympiakomitean suojissa. Molemmissa liitoissa asian valmistelu on lähtenyt myötämielisesti liikkeelle ajatuksella, että näkövammaisten lajit liitetään ampumaurheiluliittoon. Integroinnin pohdinta on tullut ajankohtaiseksi, kun kansainvälisessä toiminnassa liikuntarajoitteiset ampujat ja näkövammaiset ampujat ovat yhdistyneet kansainvälisen kattojärjestön alle. Heidän kilpailutoimintaa johtaa World Shooting Para Sport -organisaatio (WSPS), joka järjesti viime vuoden marraskuussa heidän ensimmäiset yhteiset maailmanmestaruuskilpailut Australian Sydneyssä. Kilpailuissa Nyström saavutti näkövammaisten makuuasennon maailmanmestaruuden ilmakiväärillä tiukan finaalikilpailun päätteeksi. Yhdistymiskehityksen myötä on tutkiskeltu näkövammaisten ampujien osallistumista myös paralympialaisiin. Kansainvälinen liitto onkin tehnyt ehdotuksen, että vuoden 2028 paralympialaisissa Los Angelesissa (USA) olisi mukana kaikki para-ammuntalajit. Tämän vuoksi integraatio tulee tarkoituksenmukaiseksi siinä vaiheessa, kun paralympiapäätös on tehty.