Turun ensi viikonlopun SM-kilpailut perutaan
2.12.2020 klo 08:46
Lassi Palo

Turun Kupiittaalla ei kilpailla ensi viikonloppuna. (Kuva: Lassi Palo)

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut Turussa joudutaan perumaan koronavirusepidemian takia. Ne piti järjestää ensi viikonloppuna.

Turussa Kupittaan urheiluhallin sisäampumaradalla piti järjestää itsenäisyyspäiväviikonloppuna (4.-6.12.) ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut rajatuin osanottajamäärin. Sekä kiväärissä että pistoolissa osanottajamäärä oli rajattu siten, että kussakin peruskilpailun erässä olisi ollut viisitoista ampujaa.

Suomen mestaruudet suunniteltiin ammuttaviksi sarjoissa M, N, M20 ja N20 sekä paralajeissa, joiden piti aloittaa kisat perjantaina.

SM-kilpailujen rajoitetuista osanottajamääristä kerrottiin 12. marraskuuta. Varsinais-Suomen koordinaatioryhmä kertoi kuitenkin tiistaina (1.12.) uusista alueellisista koronasuosituksista. Ne astuvat voimaan torstaina ja ovat voimassa 23. joulukuuta asti. Ne ovat voimassa koko maakunnan alueella.

Koordinaatioryhmä suosittaa, ettei yli kymmenen henkilön yksityistilaisuuksia tulisi järjestää, ja sisätiloissa järjestettäviin yleisötapahtumiin voi osallistua korkeintaan kymmenen henkilöä. Lisäksi tarpeetonta matkustamista Uudellemaalle ja muihin leviämisvaiheen maakuntiin sekä niistä Varsinais-Suomeen tulee suositusten mukaan välttää.

SM-kilpailut perutaan Ampumaurheiluliiton hallituksen keskiviikkona tekemän päätöksen mukaan.

Turun SM-kilpailut olivat todella kovan onnen kilpailut. Alun perin 10m ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut piti järjestää huhtikuussa, mutta Suomen hallituksen 12. maaliskuuta julkaiseman koronavirustilanteeseen liittyneen linjauksen mukaisesti ne peruttiin.

Sittemmin selvitettiin, voidaanko SM-kilpailut järjestää myöhemmin. Ne päätettiin jakaa kahteen osaan, ja uudet ajankohdat löytyivät marraskuulta ja itsenäisyyspäiväviikonlopulta. Jo aiemmin peruttiin koronavirusepidemian takia ilmakiväärin asentojen (3×20 ls, 2×30 ls) ja makuun SM-kilpailut, jotka piti järjestää Turussa marraskuussa. Ja nyt – kuten edellä on kerrottu – Turussa ei kilpailla ensi viikonloppunakaan edes rajoitetuin osanottajamäärin.