Pariisin olympialaisissa kilpaillaan skeetin eikä trapin parikilpailussa
8.12.2020 klo 14:49

Kansainvälinen olympiakomitea on päättänyt, että vuonna 2024 järjestettävissä Pariisin olympialaisissa kilpaillaan skeetin parikilpailussa.

Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) on päättänyt Pariisin olympialaisten lajit. Olympialaiset järjestetään vuonna 2024. Ampumaurheiluun tulee yksi merkittävä muutos, kun trapin parikilpailu vaihtuu skeetin parikilpailuun. Trapin parikilpailu järjestetään ensi vuonna Tokion olympialaisissa, mutta ei siis enää Pariisissa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) toiveet siitä, että Pariisissa olisi kilpailtu trapin parikisan lisäksi myös skeetin parikisassa, eivät siis toteutuneet. Muuten ampumaurheilun lajit pysyvät samoina kuin Tokiossa.

Pariisin ampumaurheilussa kilpailee yhteensä 340 (170 miestä ja 170 naista) urheilijaa, kun heitä on Tokiossa 360. Rio de Janeirossa ampumaurheilijoita oli 390.

KOK:n asettamien tavoitteiden mukaisesti Pariisissa kilpailee ensimmäisen kerran olympialaisten historiassa yhtä monta naista kuin miestä. Tokion osanottajista 48,8 prosenttia on naisia.

Pariisissa parikilpailujen määrä nousee Tokion 18:sta Pariisin 22:een. Pariisiin jaetaan kaikkiaan 10 500 olympiapaikkaa, joka on 592 vähemmän kuin Tokioon.

Pariisin olympialajit 2024

Ampumaurheilu

Miehet
Kivääri: 10m ilmakivääri, 50m pienoiskivääri 3×40 ls
Pistooli: 10m ilmapistooli, 25m olympiapistooli
Haulikko: skeet, trap

Naiset
Kivääri: 10m ilmakivääri, 50m pienoiskivääri 3×40 ls
Pistooli: 10m ilmapistooli, 25m urheilupistooli
Haulikko: skeet, trap

Parikilpailut
Kivääri: 10m ilmakiväärin parikilpailu
Pistooli: 10m ilmapistoolin parikilpailu
Haulikko: skeetin parikilpailu

Aiheesta lisää täällä ja täällä.