Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat nimetty
15.12.2020 klo 10:18
Lassi Palo

Vuoden ampumaurheilijaksi valittu Marika Salmi kotiradallaan Orimattilassa marraskuussa. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat on nimetty. Vuoden ampumaurheilijaksi valittiin trap-ampuja Marika Salmi.

Koronavirusepidemia on aiheuttanut suuria muutoksia myös Ampumaurheiluliiton tämän vuoden toimintaan. Yksi isoista muutoksista oli vuoden parhaiden palkitsemistilaisuuden Grande Finaglen peruuntuminen. Se piti järjestää Kisakallion urheiluopistossa lokakuun lopussa, mutta se jouduttiin koronan takia perumaan.

Grande Finalessa on perinteisesti julkistettu Ampumaurheiluliiton vuoden parhaiden nimet seuraavissa palkintokategorioissa: Vuoden ampumaurheilija, Vuoden valmentaja, Vuoden nuori ampumaurheilija ja Vuoden yllättäjä. Lisäksi gaalassa on julkistettu Kultahippupalkinnot.

Koska kyseessä on poikkeusvuosi, tapahtuu myös parhaiden nimien julkistaminen poikkeuksellisella tavalla: tällä viikolla ilmestyvässä vuoden viimeisessä Urheiluampuja-lehdessä (5/2020). Vuoden ampumaurheilijaksi valittiin Marika Salmi, joka sijoittui naisten trapissa neljänneksi maaliskuussa Kyproksen Nikosiassa järjestetyssä maailmancupissa. Kyproksen maailmancup jäi kauden ainoaksi maailmancupiksi.

Vuoden valmentajan Ari Mäkelän valintaperustelut kuuluivat: ”Pitkän ja erinomaisen valmentajatyön tehnyt Etelä-Suomen alueen tehoryhmävalmentaja, joka valmentaa tehoryhmäläisten lisäksi kiväärin A-maajoukkueeseen kuuluvaa Jenna Kuismaa ja B-maajoukkueeen Henna Viljasta.”

Vuoden yllättäjä on helsinkiläistä Poliisien Ampumaseuraa edustava Matias Kiuru, joka sai viime vuonna täysstipendin amerikkalaiseen korkeimman tason eli I-divisioonan yliopistoon Murray State Universityyn (MSU), joka sijaitsee Kentuckyn osavaltiossa. MSU kilpailee Racers-joukkueillaan Ohio Valleyn konferenssissa. Kiuru valittiin Ohio Valleyn konferenssin vuoden ilmakivääriampujaksi 2020.

Vuoden nuori ampumaurheilija on Aaro Vuorimaa. Hän sijoittui Puolan Wroclawissa helmikuussa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa poikien liikkuvan maalin normaalijuoksuissa toiseksi ja sekajuoksuissa kuudenneksi. Hän kuului Suomen EM-pronssia voittaneeseen joukkueeseen.

Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat 2020

Vuoden ampumaurheilija: Marika Salmi, Orimattilan Seudun Urheiluampujat (trap)
Vuoden valmentaja: Ari Mäkelä
Vuoden yllättäjä: Matias Kiuru, Poliisien Ampumaseura (kivääri)
Vuoden nuori ampumaurheilija: Aaro Vuorimaa, Lapuan Seudun Ampujat (liikkuva maali)

Vuoden kultahippuampuja: Elias ja Samuel Ruusunen (Asikkalan Ampumaseura ja Orimattilan Seudun Urheiluampujat)
Vuoden kultahippuohjaaja: Ilkka Ratamo, Salon Seudun Ampujat
Vuoden kultahippuseura: Kauhajoen Ampujat

Vuoden viimeisessä Urheiluampujassa esitellään myös Ampumaurheiluliiton uusi valmennustiimi. Lehdestä voi lukea kolmen uuden ulkomaalaisen valmentajan haastattelut.

Urheiluampuja 5/2020 sähköinen versio: https://epaper.fi/read/6183/ow83wlT5