Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-näyttöjä annetaan useilla paikkakunnilla
8.1.2021 klo 12:10

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa helmi-maaliskuussa. Koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten vuoksi EM-näyttöjä annetaan tänä viikonloppuna useilla paikkakunnilla.

Ampumaurheiluliitto järjestää lauantaina ja sunnuntaina (9.-10.1.) hajautetun 10m ilmakiväärin ja -pistoolin EM-näyttötapahtuman. Urheilijat voivat antaa näytön tuloskunnostaan, kun näyttökisoja ammutaan kahtena eri päivänä tai jopa saman päivän aikana, kuten esimerkiksi Hämeenlinnassa sunnuntaina.

Hajautettuun EM-näyttöön on ilmoittautunut 89 urheilijaa. Heistä kivääriampujia on 49 ja pistooliampujia 40. Sarjoittain urheilijat jakautuvat seuraavasti: miehiä 31, poikia 15, naisia 25 ja tyttöjä 18. Maajoukkueampujia on 31 (mukaan lukien Ampumaurheiluliiton tehoryhmäläiset).

Suurimmat näyttöpaikkakunnat ovat Turku (18 ampumaurheilijaa), Lappeenranta (15) ja Jalasjärvi (10). EM-näyttöjä annetaan kaikkiaan neljällätoista paikkakunnalla.

Koska näyttökisoja on jouduttu koronan takia perumaan, on tämä viikonloppu ainoa EM-näyttökillpailumahdollisuus.

Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa 26.2.-8.3., jos korona ei aiheuta muutoksia suunnitelmiin. Kisakalliossa kilpaillaan miesten ja naisten sekä poikien ja tyttöjen sarjoissa (ilmakivääri, ilmapistooli ja liikkuva maali).

EM-Kisakalliossa on jaossa kaikkiaan kuusi olympiamaapaikkaa Tokion olympialaisiin: kaksi sekä miesten että naisten ilmakiväärissä ja yksi paikka sekä miesten että naisten ilmapistoolissa.

Kroatian Osijekissa 23.5.-6.6. pidettävissä 25/50/300m lajien sekä haulikkolajien EM-kilpailuissa on jaossa kaikkiaan kymmenen maapaikkaa Tokioon. Osijekissa jaetaan kivääri- ja pistoolilajeissa sekä trapissa kussakin yksi paikka ja skeetissä kaksi paikkaa (miehet ja naiset).

Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-näyttötapahtumat 9.-10.1.

– Helsinki (PAS) 3 ampumaurheilijaa
– Hämeenlinna (HlAS) 8