Kroatiassa kilpaillaan myös ilmakiväärin ja -pistoolin Euroopan mestaruuksista
15.1.2021 klo 11:09
Lassi Palo

Kroatian Osijekissa kilpaillaan touko-kesäkuussa paitsi ruutilajien myös ilmakiväärin ja -pistoolin Euroopan mestaruuksista.

Euroopan ampumaurheiluliitto (ESC) on julkaissut verkkosivuillaan tiedotteen, jonka mukaan myös ilmakiväärin ja -pistoolin Euroopan mestaruuksista kilpaillaan touko-kesäkuussa Kroatian Osijekissa.

ESC teki päätöksen pian sen jälkeen, kun ilma-aseiden EM-kilpailut jouduttiin maanantaina perumaan koronaviruspandemian takia. Kisat oli tarkoitus järjestää Lohjalla Kisakallion urheiluopistossa helmi-maaliskuussa.

Ovi Tokioon ei ole suomalaisampujilta siis vielä sulkeutunut, sillä Kroatian Osijekissa pidettävissä 25/50/300m lajien sekä haulikkolajien EM-kilpailuissa on jaossa kaikkiaan kymmenen maapaikkaa Tokioon: kivääri- ja pistoolilajeissa sekä trapissa kussakin yksi paikka ja skeetissä kaksi paikkaa (miehet ja naiset).

Tuoreen päätöksen mukaan näiden lisäksi Osijekissa kilpaillaan myös ilmakiväärin ja -pistoolin EM-mitaleista. ESC pyytää seuravaaksi Kansainvälista ampumaurheiluliittoa (ISSF) ja Kansainvälistä olympiakomiteaa (KOK) tekemään yhteistyössä tarvittavat muutokset jo aiemmin hyväksyttyyn Tokion valintajärjestelmään.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Osijekissa jaettaisiin myös ne Kisakalliossa jakamatta jääneet kuusi olympiapaikkaa: kaksi paikkaa sekä miesten että naisten ilmakiväärissä ja yksi paikka sekä miesten että naisten ilmapistoolissa.

Osijekissa kilpaillaan 23.5.-6.6., jos korona ei muuta näitäkin suunnitelmia. Tokion olympialaisten ampumaurheilun kisapäivät ovat 24.7.-2.8.

ESC:n suomalainen varapuheenjohtaja Pekka Kuusisto sanoi perjantaina aamupäivällä, että ”tämän tiedon mukaan” Osijekissa kilpailisivat ilmakiväärissä ja -pistoolissa myös juniorit (M20 pojat ja N20 tytöt).

– Osijekissa käydään nyt kisaohjelmaa läpi ja toivotaan, että kisatapahtuma ei nykyisestä pidentyisi. Liikkuvan maalin lajien osalta ei ole vielä tehty virallisia päätöksiä, Kuusisto sanoi.

ESC huomautti tiedotteessaan Suomen Ampumaurheiluliittoa ESC:n sääntöjen rikkomisesta Lohjan kilpailujen perumiseen liittyvässä prosessissa. SAL ja EM-kisojen järjestelytoimikunta tiedottivat kisojen peruuntumisesta ennen kuin ESC:n hallitus oli asiasta lopullisesti päättänyt.

– Se oli meiltä selkeä virhe, ja otamme siitä opiksi. Huomautusta suurempaa rangaistusta ei ole tietojeni mukana Ampumaurheiluliitolle tulossa, mutta odotamme vielä ESC:n virallista kirjettä asiasta, Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila sanoi perjantaina aamupäivällä.

Kuusiston mukaan ESC:n toteamus tarkoittaa sitä, että kaikki ymmärtäisivät jatkossa, mitkä ovat virallisen päätöksenteon askelmerkit.

– Ja myös tiedottamisessa pitää edetä asianmukaisesti, hän täsmensi.