Ampumaurheilu mukana Puolan Euroopan kisoissa 2023
3.2.2021 klo 10:27

Ampumaurheilu on taas mukana Euroopan kisoissa, kun ne järjestetään seuraavan kerran vuonna 2023.

Euroopan olympiakomiteoiden liitto (EOC) ja Euroopan ampumaurheiluliitto (ESC) ovat sopineet, että ampumaurheilu on yksi Euroopan kisojen lajeista. Euroopan kisat järjestetään seuraavan kerran Puolassa 21.6.-2.7.2023. Ne pidetään Krakovassa ja sen ympäristössä.

Euroopan kisojen ampumaurheiluun osallistuu 450 urheilijaa kahdessatoista henkilökohtaisessa lajissa sekä kuudessa parikilpailussa ja 12 joukkuekilpailussa (kivääri, pistooli ja haulikko).

Euroopan kisat (European Games) on  EOC:n järjestämä monilajitapahtuma. Ensimmäisten kisojen isäntäkaupungiksi nimettiin Azerbaidzhanin pääkaupunki Baku, jossa kisat järjestettiin vuonna 2015. Seuraavat Euroopan kisat järjestettiin Valko-Venäjän Minskissä 2019.

Ampumaurheilu oli Euroopan kisojen lajiohjelmassa mukana niin Bakussa kuin Minskissäkin ja nyt siis myös Puolassa. Kuten aiemminkin Euroopan kisojen ampumaurheilussa, Puolassakin on jaossa olympiamaapaikkoja. Pariisin olympialaiset pidetään vuonna 2024.

EOC:n vt. puheenjohtaja Niels Nygaard ja ESC:n puheenjohtaja Vladimir Lisin olivat ESC:n tiedotteen mukaan tyytyväisiä tehtyyn sopimukseen. Myös Puolan kisajärjestäjien toive siitä, että heidänkin kisoissaan nähtäisiin eurooppalaiset ampumaurheilun huiput kilpailemassa olympiapaikoista, toteutuu.

– Tavoitteemme on se, että Euroopan kisat toimivat ponnahduslautana seuraavana vuonna järjestettäviin Pariisin olympialaisiin, Nygaard sanoi.