Valmennuksen johtaja Henna Torpo EM-Osijekista: “Nyt on mahtava tilaisuus näyttää osaamistaan!”
21.5.2021 klo 16:01

EM-Osijekin kilpailutapahtumat alkavat lauantaina. Kuvassa ilma-aserata. (Kuvat: John Leighton-Dyson)

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Henna Torpo sanoo, että Suomen joukkueelta löytyy näyttöhaluja: ”Panokset ovat kovat. EM-mitalit kiinnostavat, ja lisäksi maapaikkoja Tokion olympialaisiin on vielä jaossa.”

KROATIAN Osijekissa järjestetään ampumaurheilun EM-kilpailut, joissa kilpaillaan 10m ilma-aseiden lisäksi 25/50/300m kivääri- ja pistoolilajeissa sekä haulikkolajeissa (skeet ja trap). EM-kilpailuissa ovat mukana miehet, naiset, pojat (M20) ja tytöt (N20).

Ensimmäinen kilpailupäivä on lauantai 22. toukokuuta ja viimeinen 5. kesäkuuta. Kuten aiemmin tällä viikolla jo todettiin, Osijekin EM-kisarupeama on pitkä ja tiivis, sillä viimeisistä mitaleista ammutaan lauantaina 5. kesäkuuta. Kisapäiviä on siis kaikkiaan viisitoista.

EM-Osijekissa jaetaan 79 kultamitalia – 29 kiväärilajeissa, 26 pistoolilajeissa ja 24 haulikkolajeissa.

Ella Hakala kilpailee ensimmäisenä suomalaisena EM-Osijekissa.

SUOMEN JOUKKUEESSA on yhdeksän kivääriampujaa, viisi pistooliampujaa ja 18 haulikkoampujaa (10 trap, 8 skeet). Joukkueessa on paitsi kokeneita ampumaurheilijoita myös arvokisojen ensikertalaisia. Ehdottomasti kokenein on trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela, joka on jo nimetty Suomen olympiajoukkueeseen Tokioon. Ne ovat Mäkelä-Nummelan neljännet olympialaiset. Hän voitti olympiakultaa Pekingissä 2008.

EM-Osijekissa on jaossa kaikkiaan kuusitoista olympiamaapaikkaa Tokioon.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtajan Henna Torpon mukaan Suomen EM-joukkue lähtee nälkäisenä ja intoa puhkuen kohti Kroatian EM-kisoja.

– Näyttöhaluja urheilijoiltamme löytyy ja panokset ovat kovat – EM-mitalit kiinnostavat aina ja lisäksi maapaikkoja Tokion olympialaisiin on vielä jaossa. Näitä molempia janoavat itselleen niin suomalaiset ampujat kuin monet muutkin, Torpo sanoi kisojen aattona perjantaina.

– Nyt on urheilijoillamme mahtava tilaisuus näyttää osaamistaan, ja toivottavasti tehty työ, hyvä harjoittelu, palkitaan. Suomen joukkueella on oiva mahdollisuus näyttää osaamistaan kovassa paikassa ja rymistellä kohti finaaleja samalla energialla kuin Blind Channel Euroviisuissa.

TORPON MUKAAN jokainen urheilija on varmasti asettanut oman tavoitetasonsa kisoja ajatellen. Huippu-urheilussa tavoitteet pitää olla korkealla, mutta toki myös realistisia.

– Odotan urheilijoiltamme myös venymistä tiukassa paikassa, nyt ei ole oikea hetki sulaa ja jäädä lähtötelineisiin. Toivon urheilijoiltamme omaa hyvää tekemistä ja suoritustasoa, sekä aavistuksen venymistä, jolla ratkaisevat pisteet ja kymmenykset käännetään eduksi. Henkilökohtaisesti odotan kahta lisäpaikkaa Tokion olympiakoneeseen. Silloin voin todeta, että urheilijamme ovat onnistuneet erinomaisesti. Yhteen lisäpaikkaan olen myös tyytyväinen.

Tokion olympialaisten osalta joukkuetta täydennetään Olympiakomitean määrittämissä aikaraameissa touko- ja kesäkuussa. Koska EM-kilpailut päättyvät vasta kesäkuun puolella, niin ammunnan osalta puuttuva nimi täydentyy vasta kesäkuussa, Torpo kertoo.

– Toivon mukaan myös silloin saadaan täydentää ammunnan olympiajoukkuetta useammalla kuin yhdellä nimellä.

KORONAPANDEMIA on haastanut kaikkia edelleen kovasti ja vaikuttanut EM-valmisteluihin.

– Noudatamme tarkasti järjestäjien koronaohjeistusta, ja olemme myös valmennuksen johdon osalta ohjeistaneet järjestäjiä tiukemmin, kuinka koronaturvallisuutta voidaan maksimoida oman toiminnan osalta. Tärkeää on tehdä kaikki ne toimenpiteet, kuten käytetään mieluiten laadukkaita FFP-tason hengityssuojia ja käsidesiä sekä kertakäyttöisiä muovihanskoja, huolehditaan äärimmäisen hyvästä käsihygienista ja ylläpidetään turvaetäisyyttä toisiimme.

– Näillä henkilökohtaisilla toimenpiteillä urheilijamme suojaavat ennenkaikkea itseään, mutta myös joukkuetoveriaan. Toivon ja oletan, että järjestäjät ovat ottaneet huomioon kilpailujärjestelyissään terveysturvallisuusnäkökohdat mahdollisimman laadukkaasti.

TORPO painottaa myös sitä, että Suomen joukkue matkustaa vain terveenä.

– Urheilijamme testataan juuri ennen kilpailumatkaa, välittömästi saapuessaan Kroatiaan ja sen jälkeen 48 tunnin välein aina maasta poistumiseen asti. Kotimaahan palattua koronatestaus jatkuu normaalien karanteenisäännösten mukaisesti.

Ensimmäiset suomalaiset EM-kilpailuissa

La 22.5.

10m ilmapistooli
Tytöt: Ella Hakala (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)

Su 23.5.
Ei suomalaislajeja.

Ma 24.5.

10m ilmakivääri
Miehet: Juho Kurki (Kankaanpään Ampumaurheilijat), Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura), Sebastian Långström (Kyrkslätt Skytteförening)
Naiset: Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo), Jenna Kuisma (Kyrkslätt Skytteförening), Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)

10m ilmapistooli
Miehet: Joonas Kallio (Suomussalmen Urheiluampujat), Karri Turunen (Nurmeksen Ampumaseura)

Tulevien päivien EM-ohjelma (suomalaislajit)

La 22.5.
16.45-18.00 Tyttöjen 10m ilmapistooli
21.00 Finaali: tyttöjen 10m ilmapistooli

Su 23.5.
Ei suomalaislajeja.

Ma 24.5.
9.15-10.30 Naisten 10m llmakivääri
11.15-12.30 Miesten 10m ilmakivääri
13.30-14.45 Miesten 10m ilmapistooli
17.00 Finaali: naisten 10m llmakivääri
18.15 Finaali: miesten 10m ilmakivääri
19.30 Finaali: miesten 10m ilmapistooli

Aiheesta lisää täällä ja Siuksen tulossivuilla.