Liiton uudet toimintasäännöt hyväksyttiin
8.6.2021 klo 19:54

Ampumaurheiluliiton toimintasääntöjen muutosprosessi saatiin tiistaina päätökseen, kun uudet säännöt hyväksyttiin äänestyksen jälkeen liittokokouksen viidennessä käsittelyssä.

Ampumaurheiluliiton ylimääräinen liittokokous pidettiin tiistaina 8. kesäkuuta Helsingissä. Kokoukseen voi koronavirustilanteen vuoksi osallistua myös etänä Teams-sovelluksen kautta. Kokouksessa käsiteltiin liittohallituksen esitys liiton sääntöjen muuttamisesta ja liiton äänestys- ja vaalijärjestyksen muuttamisesta.

– On erinomainen asia, että meillä on nyt useampi seura mukana kuin edellisellä kerralla. Tämä on koko liiton ylin päättävä elin, ja nyt saadaan vahva kentän ääni kuuluviin, Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen totesi tervehdyspuheessaan.

Kokoukseen osallistui 32 jäsenyhdistystä, joiden äänimäärä oli 96.

Ampumaurheiluliiton toimintasääntöjen muutosprosessia ei saatu maaliskuun 13. päivän kokouksessa päätökseen, koska uusia sääntöjä ei hyväksytty äänestyksen jälkeen liittokokouksen toisessa käsittelyssä.

Puheenjohtaja Nissisen mukaan nyt oli korkea aika saada uudet päivitetyt säännöt käyttöön. Toiminnanjohtaja Anne Laurilan perusteli muutostarvetta useilla näkökulmilla:

– Ympäröivä maailma on muuttunut, sääntöjä pitää uudenaikaistaa ja tehdä ajattomiksi. Sääntöjä myös selkeytetään, ja läpinäkyvyyttä lisätään. Organisaatiorakenteseen ei kosketa, Laurila selvitti asian taustaa.

Lisäksi Laurila kertasi kokousväelle sääntöjen keskeisiä muutoksia: jäsentyyppien tarkempi määritys, kunniakilta kunniajäsenten tilalle, jäsenmaksun maksutapa, liitolle oikeus pyytää lausunto jäsenyhdistyksen toiminnantarkastajalta selvittääkseen jäsenmaksuperusteiden oikeellisuuden, liittovaltuuston valintamenettely, ehdollepanotoimikunnan aseman vahvistaminen ja vaalijärjestys, liittokokouksen pitoaika ja ”sähköinen asiointi”.

Ylimääräinen liittokokous hyväksyi äänestyksen jälkeen liittohallituksen esityksen toimintasääntöjen muuttamisesta. Hallituksen esitys sai vaadittavan kannatuksen eli yli 2/3 äänistä (70 kyllä, 20 ei, 6 tyhjää). Hallituksen esittämissä säännöissä tarkoituksella jätettiin sellaiset pykälät muuttamatta, jotka olisivat vaatineet kahden kokouksen hyväksynnän.

Lisäksi kokous hyväksyi liiton äänestys- ja vaalijärjestyksen muuttamisen hallituksen esityksen mukaisesti.