Suomi ei lähetä joukkuetta nuorten MM-kisoihin Peruun
2.7.2021 klo 12:18

Ampumaurheiluliiton hallitus on päättänyt valmennuksen johdon esityksen mukaisesti, että Suomen joukkuetta ei lähetetä nuorten MM-kilpailuihin Peruun ensi syksynä.

Nuorten MM-kilpailut järjestetään Perun Limassa 25.9.-10.10. Siellä kilpaillaan haulikko-, kivääri- ja pistoolilajeissa. Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus päätti torstaina pitämässään kokouksessa, ettei Suomi lähetä joukkuetta kisoihin. MM-kisoissa kilpaillaan M20- ja N20-sarjoissa.

Ampumaurheiluliiton valmennuksen johto on kevään ja alkukesän aikana tiiviisti seurannut Perun koronatilannetta ja pohtinut yhdessä päävalmentajien kanssa mahdollisen kilpailumatkan järkevää ja turvallista toteutustapaa. Valmennuksen johto on arvioinut kilpailukokonaisuutta ja sen kokonaisriskiä nuorille urheilijoillemme.

Toistaiseksi Liman alue luokitellaan edelleen koronaviruksen suhteen korkean riskin alueeksi.

– Perun koronatilanteen kehittymistä seurattiin tiiviisti ja esitystä hallitukselle valmisteltiin pitkään. Lopulta valmennuksen johdon yksimielinen esitys hallitukselle oli, että Suomi ei osallistu Perun MM-kisoihin. Huolenaiheenamme on juniori-ikäisten urheilijoidemme ja henkilökuntamme terveys, sillä Perun koronatartuntamäärät ovat korkeat ja maan rokotekattavuus on huomattavasti alhaisempi kuin meillä Euroopassa, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Henna Torpo sanoo.

– Lisäksi olemme liittona vastuussa urheilijoidemme terveysturvallisuudesta huomioiden sen, etteivät kaikki juniori-ikäiset urheilijamme nykytietämyksen mukaan ehdi saada kahden koronarokotuksen suojaa ennen syksyn MM-kisoja, Torpo jatkaa.

– Ymmärrän yhdessä päävalmentajien ja hallituksen kanssa niiden urheilijoiden suuren pettymyksen, jotka mahdollisesti kuluvan kesän aikana saavuttaisivat vaaditun tulosrajan Perun MM-kilpailuihin. Päätöstä ei todellakaan tehty kevyin perustein, ja se oli hyvin vaikea. Haluamme kuitenkin toimia asiassa vastuullisesti ja eettisesti oikein sekä huolehtia urheilijoidemme terveysturvallisuudesta.

Torpo toivoo, että loppuvuodesta koronarokotekattavuus saavuttaa myös nuoret urheilijamme ja voimme turvallisemmin mielin suunnata kilpailemaan Eurooppaan, jos ja kun kilpailuja siellä pystytään avoimemmin järjestämään.