Tokio: Valittuja kisaPALOja
23.7.2021 klo 03:26

Olympialaisten kisakuljetusta. (Kuvat: Lassi Palo)

Ohessa ensimmäisen kerran Tokion olympialaisten Valittuja kisaPALOja.

MTM eli Media Transport Mall.

TOKION OLYMPIALAISET pähkinänkuoressa: 17 päivää eli 23.7.-8.8., 11 090 urheilijaa 206 maasta, 48,5 % naisia ja 51,5 % miehiä, 33 lajia – viisi uutta lajia ja 14 lajissa uusia lajimuotoja/muutoksia, Suomen joukkueessa 47 urheilijaa, joista kolme ampumaurheilijoita.

TOKION olympialaisten avajaiset ovat perjantaina. Suomen lippua kantavat trap-ampuja Satu Mäkelä-Nummela ja uimari Ari-Pekka Liukkonen. Tämä on kolmas kerta kesäolympialaisten historiassa, kun ampumaurheilija saa kunnian toimia lipunkantajana. Edelliset kerrat olivat 1968 (Pentti Linnosvuo) ja 2008 (Juha Hirvi).

KORONAN TAKIA tehdyt terveysturvallisuustoimet näkyvät ja tuntuvat kaikkialla Tokion olympialaisissa. Kasvomaskia on käytettävä koko ajan, ja käsidesiä pitää käyttää ennen kuin pääsee bussiin tai aamupalalle ravintolaan. Lämpö mitataan ranteesta, ja ravintolassa on käytettävä hanskaa, kun ottaa ruokaa. Jotkut kisavieraat tosin joutuvat syömään aamupalansa boksista hotellihuoneessaan.

Muista turvaväli.

Sylkinäyte pitää antaa aamuisin, turvaväleistä muistutetaan lattiaan kiinnitetyillä tarroilla ja pressikeskuksessa työpisteet on erotettu toisistaan muovipleksein, kuten ravintoloissakin. Toimenpiteistä huolimatta kisoihin liittyviä koronatapauksia on ollut jo useita kymmeniä.

SUOMEN OLYMPIAKOMITEA maksaa saavutetuista Tokion olympiamitaleista menestysbonuksia. Ne maksetaan kisojen jälkeen valmennusrahastoon. Mitalibonusten summat ovat kultamitalista 50 000 euroa, hopeamitalista 30 000 euroa ja pronssimitalista 20 000 euroa.

Tutustu Suomen Olympiajoukkueeseen
Kisa-opas tarjoaa kattavasti tietoa Tokion olympialaisista
Aikataulu ja tulokset