Passila ja Heinonen SM-skeetin johdossa avauspäivän jälkeen
31.7.2021 klo 20:09
Heidi Lehikoinen

A-HA:n Jukka Passila ja OSH:n Marjut Heinonen johtavat SM-skeetiä avauspäivän 75 kiekon jälkeen Mikkelissä. Passilan kanssa tasatuloksella seuraavilla sijoilla ovat olympianelonen Eetu Kallioinen, Timo Laitinen ja Timi Vallioniemi.

Passilan sarja 25, 22 ja 25 on parempi kuin muilla. Janakkalalainen perhostenkerääjä Passila vastasikin päivän suurimmasta yllätyksestä. Passila kävi harjoittelemassa skeetiä ensimmäistä kertaa tänä vuonna viime torstaina, ja kun ammunta kulki, päätti mies lähteä SM-kisoihin. Tuomarikortti järjestyi samana päivänä ja todistus liiton kilpailulisenssistä perjantaiaamuna.

– Kolme sarjaa olen skeetiä tänä vuonna ampunut ja yhdeksänä päivänä käynyt radalla, myönsi iloinen Passila kisapäivän jälkeen.

– Olen ampunut viime aikoina enemmän puskaa eli metsästäjäliiton lajeja, mutta on minulla muutama mitali skeetistä noin 10 vuoden takaa. Viime vuonna en ampunut käytännössä yhtään ja kiireitä on ollut rakennustöiden kanssa. Mutta metsästyshaulikkoa olen treenaillut ja sellaistahan tämä skeetin ammuntakin minulla on. Otan ensimmäisen tarkasti ja jälkimmäisen kiekon sitten hitaammin kuin muut, ei niin kaunista katsottavaa, Passila sanoi.

Eetu Kallioinen ei vaikuttanut täysin tyytyväiseltä päivän ammuntaan, vaikka kärkisijoilla onkin.

– Olympiareissusta ei montaa päivää ole, ja tavallaan otettiin vähän riskiä tämän kisan kanssa, miten ammunta kulkee.

Laitinen otti jaetun johtopaikan rauhallisesti ja kommentoi päivän kilpailuolosuhteita itselleen sopiviksi. Neljäs kärkitulos on Timi Vallioniemellä, joka ampui kaikki kierrokset tulokseen 24.  Viimeisessä sarjassa pummi tuli heti ensimmäisellä laukauksella. Kärkinelikon takana on kuuden miehen ryhmä, joilla kaikilla on kasassa 71.

Naisten sarjan keulille pyyhälsi kokenut Marjut Heinonen, joka ampui kolmannella sarjalla täydet 25. Heinosen johtotulos 70 on neljä kiekkoa parempi kuin toisena ampuvalla Nea Vallioniemellä. SM-kilpailu jatkuu sunnuntaina kahdella 25 kiekon kierroksella ja mahdollisilla pudotusammunoilla, jonka jälkeen kuusi parasta miehissä ja naisissa ampuu finaalin.

Tulokset:

Mikkeli, SM-skeet, tilanteet 1. päivän ja 75 kiekon jälkeen.

Miehet: 1) Jukka Passila A-HA 72, 2) Eetu Kallioinen A-HA 72, 3) Timo Laitinen 72, 4) Timi Vallioniemi A-HA 72, 5) Aleksi Ahokas A-HA 71, 6) Tomi Aspholm       L-HA 71, 7) Tero Kallioinen A-HA 71, 8) Oskari Kössi SSG 71, 9) Panu Valjakka MA 71, 10) Otto Kutila A-HA 71.

Naiset: 1) Marjut Heinonen OSH 70, 2) Nea Vallioniemi A-HA 66, 3) Niina Aaltonen RSA 65, 4) Heidi Hämäläinen SSG 63.

Tulokset 75k

(Teksti ja kuva: Janne Kovanen)