Tokio: Pekka Kuusistolla kaksi roolia olympialaisissa
2.8.2021 klo 06:00

Pekka Kuusisto Asakan olympiaradalla. (Kuva: Jesse Väänänen)

Pekka Kuusiston olympiaurakka Tokiossa kestää matkoineen kolme viikkoa. Tehtäviä oli kaksi: ampumaurheilun vetoomusjuryn jäsen ja kaikkien ampumaurheilun toimitsijoiden COVID19-yhdysmies.

”Terve!” Tuttu iloinen tervehdys kuului Tokion olympialaisten ampumaradalla. Pekka Kuusisto on merkittävä suomalainen ampumaurheiluvaikuttaja, joka kuuluu sekä Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) että Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) hallituksiin.

Näiden luottamustehtävien lisäksi tehtäviä on muitakin, kuten nyt käynnissä olevissa Tokion olympialaisissakin. Kuusisto oli Tokion ampumaurheilun vetoomusjuryn jäsen ja kaikkien lajin toimitsijoiden COVID19-yhdysmies. Etenkin jälkimmäinen tehtävä teetti runsaasti töitä jo ennen olympialaisten alkua, kuten kisojen aikanakin:

– Järjestelin asioita jo kolme viikkoa ennen lähtöäni Tokioon. Se oli erittäin työlästä, sillä minun piti eritellä kaikkien toimitsijoiden saapumispäivät ja hotellit sekä kirjata kaikki tiedot kisajärjestäjien vaatimiin sovelluksiin, kuten esimerkiksi OCHAan ja ICONiin. Jos ja kun muutoksia tuli vaikka lentoaikatauluihin, kaikki piti tehdä aina uusiksi, Kuusisto kertoi Asakan ampumaradalla.

– Sovellukset eivät aina toimineet, ja ihmiset alkoivat hermostua, eikä kukaan tiennyt mitä pitäisi seuraavaksi tehdä. Alkuvaikeuksien jälkeen kaikki toimi hyvin.

Ampumaurheilussa oli noin 180 toimitsijaa, joista 76 on ulkomaisia ja loput japanilaisia. Kuusisto on vastannut ulkomaisten asioista ja tiedoista ja japanilaiset omistaan. Kaikkien nimet olivat kuitenkin Kuusiston listoilla.

– Vetoomusjuryn rooli on olympialaisissa vähän erityyppinen kuin ampumaurheilun omissa kisoissa. Yksi vetoomusjuryn jäsen on aina finaalissa paikalla ja protestin sattuessa päätös tehdään lajijuryn ja vetoomusjuryn jäsenen yhteisellä päätöksellä eikä siitä saa valittaa.

Kuusisto oli vetoomusjuryn jäsen myös edellisissä kesäolympialaisissa Rio de Janeirossa (2016).

Kuusiston mukaan ampumaurheilun järjestelyt ovat kokonaisuudessaan toimineet hyvin Asakan olympiaradalla:

– Kaikki on mennyt hyvin. Selvisimme myös haulikon tiukoista aikatauluista, ja finaalit saatiin käyntiin ajallaan.

Kuusisto palaa koti-Suomeen elokuun 5. päivänä eli muutama päivä sen jälkeen, kun olympialaisten ampumarata on jo tyhjentynyt ja hiljentynyt.

–  Minun pitää hoitaa kaikki COVID19-asiat loppuun asti. Siivoan täällä jäljet, hän nauroi ja pyyhki hikeä otsaltaan paahtavassa helteessä.