Satavuotias IMAS isännöi ruutiaseiden Kultahippufinaaleja
28.8.2021 klo 14:45

25m pistoolin 14VT-sarja käynnissä. (Kuvat: Lassi Palo)

Tänä vuonna satavuotisjuhliaan viettävä Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura järjesti lauantaina ruutiaseiden valtakunnallisen Kultahippufinaalin Lapinmäen ampumaradalla.

Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura (IMAS) järjesti lauantaina ruutiaseiden valtakunnallisen Kultahippufinaalin Lapinmäen ampumaradalla. Aurinkoisissa olosuhteissa ammutussa finaalissa ammuttiin 25m pistoolissa sarjat 12T- ja 14VT sekä 50m kiväärissä sarjat 10T-, 12T- ja 14T-sarjat. Lisäksi ammuttiin joukkuekilpailut.

Kilpailun järjestelyissä noudatettiin kilpailuhetkellä voimassa olleita viranomaisten ja Ampumaurheiluliiton koronaohjeistuksia.

IMAS järjesti finaalitapahtuman myös vuosi sitten. IMAS on isännöinyt tapahtumaa myös vuosina 2014-15.

Kultahippufinaalissa ammuttiin kaikkiaan 63 suoritusta. Nuoret ampujat edustivat neljäätoista seuraa.

Helmi Pietinalho.

Helmi Pietinalho on 12-vuotias kivääriampuja, joka edustaa Salon Seudun Ampujia (SaSA). Pietinalho saavutti äskettäin SM-hopeaa N16-sarjan makuukisassa Rovaniemellä, ja samassa kilpailussa hän ampui ensimmäisen täysottelunsa. Ilmakiväärissä hän siirtyi istumatulelta suoraan vapaaseen pystyasentoon 9-vuotiaana ja osallistui ensimmäiseen 60 laukauksen ilmakiväärikisaan 10-vuotiaana keväällä 2019.

Isossakyrössä hänen tuloksensa oli 297,5, jolla hän sijoittui viidenneksi. Pietinalho voi osallistua Kultahippukisoihin vielä ensi vuoden ajan.

– Meni ihan hyvin, perustason suoritus. Tämä ei ollut kauden ykköskisani, hän sanoi.

Pietinalho on harrastanut ampumaurheilun kuuden vuoden ajan. Hän käy metsästämässä isänsä Heikin kanssa ja talvisin laskettelemassa.

– Haluan päästä joskus kymmenen vuoden kuluttua kansainvälisiin arvokisoihin. Sitä ennen tulevat tehoryhmä ja nuorten maajoukkue. Laukausmääräni ovat nousseet kovastikin. Ilmakiväärissä minua valmentaa Janne Terkola ja pienoiskiväärissä isäni.

Lumi Saikkonen.

Yksi osanottajista oli Helsingin Varuskunnan Ampujien (HVA) Lumi Saikkonen, joka voitti 25m pistoolin 14VT-sarjan. Hänen tuloksensa oli 249. Espoolainen Saikkonen, 14, osallistui Kultahippufinaaleihin nyt kolmannen kerran.

– Tämä on ollut kivaa, ja ampumaharrastus jatkuu, hän hymyili palkintojenjaon jälkeen.

Saikkonen harrastaa ampumaurheilun lisäksi joukkuevoimistelua Espoon Telinetaitureissa. Voimistelutreenejä on neljä kertaa viikossa, ja yksi harjoitus kestää kolme tuntia.

– Olemme käyneet ampumassa kaksi kertaa viikossa. Yritämme harrastaa monipuolisesti. Lumi on suorittanut practical-ammunnan turvallisen ampujan kurssin ja on käynyt ampumassa keväällä practicalia, pistooliammuntaa Haukilahden Urheiluampujissa harrastava Panu-isä kertoi.

– Lumilla on vähän samanikäisiä pistoolikavereita, mutta nyt hän on menossa tutustumaan Ampumaurheiluliiton tehoryhmän toimintaan Tampereelle. Siellä on nuoria ampujia.

Elmeri Nevansuu (Kuortaneen Kunto) osallistui Saikkosen tavoin 14VT-sarjan 25m pistooliin. Hän sijoittui toiseksi ennätystuloksellaan 235. Nevansuu, 13, on harrastanut ampumaurheilua kolmen vuoden ajan.

– Pistoolia, en ole kivääristä innostunut, hän sanoi.

Elmeri Nevansuu.

Pistooliammunta on tullut Elmerin mukaan ”suvun kautta”, sillä hänen tätinsä on entinen huippupistooliampuja Mira Suhonen (o.s. Nevansuu), joka edusti Suomea Pekingin (2008) ja Lontoon (2012) olympialaisissa.

– Mira on käynyt katsomassa ammuntaani, ei kuitenkaan hirveän usein.

Kultahippufinaaleihin osallistui myös Elmerin pikkuveli Iivari, joka kilpaili 25m pistoolin 12T-sarjassa sijoittuen kolmanneksi (174).

Kultahippufinaalien johtajana toimi IMAS:n puheenjohtaja Marjo Yli-Kiikka.

– Nämä kilpailut jouduttiin siirtämään kuukaudella eteenpäin koronan takia. Nyt sitten juhlitaan suurta juhlapäivää ja kilpailupäivää. Sää suosii, ja on oikein mukava ampumakeli, hän sanoi tervehdyspuheenvuorossaan.

Isonkyrön kunnanvaltuuston puheenjohtaja Jaakko Pukkinen onnitteli tänä vuonna 100-vuotisjuhliaan viettävää ampumaurheiluseuraa:

– Olemme kunnassa ylpeitä IMAS:sta. Meillä on ollut ja tulee olemaan olympiaedustajia, Pukkinen viittasi vieressä seisoneeseen Yli-Kiikkaan, joka on menestynyt kivääriampuja. Yli-Kiikka edusti Suomea kolme kertaa olympialaisissa (Ateena 2004, Peking 2008 ja Lontoo 2012).

Ampumaurheiluliiton nuorisopäällikkö Timo Rautio onnitteli myös IMAS:ia, joka voitti viime vuonna Ampumaurheiluliiton nuorisoseurapalkinnon Vehasen maljan.

– IMAS täyttää tänä vuonna sata vuotta, ja se oli viime vuoden paras nuorisoseura. Hieno juttu, Rautio sanoi.

Kultahippufinaalin komeat palkinnot.

Ruutiaseiden valtakunnallinen Kultahippufinaali järjestetään kahtena seuraavana vuonna (2022-23) Nokialla. Ilma-aseiden vastaava tapahtuma pidetään ensi keväänä Kankaanpäässä, missä se jouduttiin perumaan niin viime kuin tänäkin vuonna koronavirusepidemian takia.

Ruutiaseiden Kultahippufinaalit
28.8. Isokyrö

Tulokset päivittyvät tänne. Kultahippufinaaleista kooste myös syyskuussa ilmestyvässä Urheiluampuja-lehdessä.