Norjalainen Leif Steinar Rolland kiväärin päävalmentajaksi
31.8.2021 klo 13:45
Lassi Palo

Leif Steinar Rolland.

Norjalainen Leif Steinar Rolland on valittu Ampumaurheiluliiton uudeksi kiväärilajien päävalmentajaksi.

Suunnitelman mukaan Leif Steinar Rolland, 50, aloittaa uudessa tehtävässään ennen vuodenvaihdetta. Hän muuttaa asumaan Turkuun, jonne Ampumaurheiluliiton kiväärivalmennus on keskitetty.

– Odotan innolla uuden työni alkamista ja urheilijoiden tapaamista. Toivottavasti pystyn tiedoillani kehittämään Suomen joukkuetta entistä paremmaksi, hän sanoi maanantaina.

– Suomen kiväärijoukkueessa on paljon käyttämätöntä lahjakkuutta. Urheilijat ovat erittäin hyviä, meidän täytyy vain  löytää oikea polku mitaleille – uudestaan ja uudestaan.

Rolland on kokenut kivääriampuja ja -valmentaja, joka on suorittanut Norjan ja Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) valmennuskursseja. Hän on toiminut muun muassa Norjan juniorimaajoukkueen valmentajana, Tanskan maajoukkueen valmentajana ja Norjan para-ampujien valmentajana. Norjalla oli Rio de Janeiron paralympialaisissa (2016) viisi ampujaa.

Rolland asuu nykyään Ruotsissa, missä hän toimii Sävsjössä sijaitsevan Aleholmin lukion kiväärivalmentajana. Rollandilla on ollut myös henkilökohtaisia valmennettavia, kuten esimerkiksi menestynyt kivääriampuja Are Hansen.

Rolland kilpaili kesäolympialaisissa vuosina 1996, 2000 ja 2004 parhaana saavutuksenaan 5. sija Atlantassa. Rolland teki maailmanennätyksen 10m ilmakiväärissä ensin vuoden 1997 Münchenin maailmancupissa ja sitten Soulin vuoden 2001 maailmanmestaruuskilpailuissa. Uransa aikana hän nappasi neljä maailmancupin voittoa, neljä kakkossijaa ja kaksi pronssia.

Ampumaurheiluliitto käynnisti keväällä valmentajahaun, kun erään valmentajan piti tulla Suomeen maaliskuun puolivälin jälkeen ja aloittaa työt kiväärin päävalmentajana. Hän perui tulonsa viime hetkellä vedoten perhesyihin.

Ampumaurheiluliitto jatkoi tilapäisjärjestelyin Tokion olympialaisten yli niin, että Pirjo Peltola toimi päävalmentajana ja Mikko Mattila otti juniorit haltuunsa eli liitto palasi viime vuoden kokoonpanoon. Tavoitteena oli, että uusi henkilö aloittaa valmennustiimissä syksyllä Tokion olympialaisten jälkeen.

Nyt uusi päävalmentaja on löytynyt.

– Olen erittäin tyytyväinen, että pitkän hakuprosessin lopputuloksena pääsimme neuvotteluissa maaliin Rollandin kanssa. Uskon vahvasti hänen tuovan uutta virtaa maajoukkueemme tekemiseen, uusia tuulia ja positiivista asennetta, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Henna Torpo sanoo.

– Rollandin oma henkilökohtainen huippu-urheilijatausta ja nykyinen valmennuskokemus on erinomainen yhdistelmä, jonka uskon kehittävän suomalaisia kivääriampujia sekä valmennusosaamistamme. Erinomainen lisä on myös Rollandin aikaisempi työkokemus parakivääriammunnan parissa. Hakuvaiheessa korostimme myös valmiutta olla läsnä Turun urheiluakatemian päivittäisessä toiminnassa, koska strateginen valintamme on ollut keskittää kiväärin maajoukkuetoimintaa Turkuun.

– Joukkueemme on sekoitus kokemusta ja nuoruutta, mutta keski-iältään joukkueemme on vielä hyvin nuori, ja näen, että joukkueemme huippuvuodet ovat vielä edessäpäin. Ahkera työnteko yhdistettynä laadukkaaseen ammattivalmennukseen ja tiiviiseen maajoukkuetoimintaan ovat avainasemassa, kun katseita käännetään tiukasti kohti tulevaisuuden arvokisoja ja Pariisin olympialaisia, Torpo sanoo.