Liiton uudet toimintasäännöt voimaan
20.9.2021 klo 09:33
Anne Laurila

Ylimääräisen liittokokouksen kesäkuussa hyväksymät liiton uudet toimintasäännöt on nyt hyväksytty ja rekisteröity Patentti- ja rekisterihallituksessa. Uudet säännöt tulivat tämän myötä voimaan 15.9.2021.

Sääntömuutosprojekti kesti kaikkineen yli kolme vuotta. Keskeisinä periaatteina sääntöjen uudistustyölle oli uudenaikaistaa säännöt toimintaympäristön muuttuessa ja tehdä säännöt samalla mahdollisimman ajattomiksi ja selkeiksi. Myös läpinäkyvyyttä haluttiin lisätä. Organisaatiorakenteeseen ei kuitenkaan puututtu.

Keskeisimmät muutokset uusissa säännöissä koskevat kurinpitoa, sähköistä asiointia ja jäsentyyppien tarkempaa määrittelyä.

Kurinpitovalta siirrettiin hallitukselta kurinpitovaliokunnalle sekä dopingrikkomuksissa Suomen antidopingsäännöstössä mainitulle kurinpitoelimelle ja vakavissa eettisissä rikkomuksissa urheilujärjestöjen yhteiselle kurinpitoelimelle, joka aloittaa toimintansa 1.1.2022 alkaen.

Sähköisen asioinnin muutokset liittyvät erityisesti kokousten etäosallistumisen sallimiseen ja kokouskutsujen ja -materiaalien toimittamiseen jatkossa sähköisesti. Etäosallistumismahdollisuuden myötä tuli muutoksia myös liiton äänestys- ja vaalijärjestykseen, joka niin ikään hyväksyttiin kesäkuun ylimääräisessä liittokokouksessa.

Jäsentyyppien osalta liittoon ei edelleenkään kuulu henkilöjäseniä, mutta yhdistyksiä, jotka voivat kuulua liittoon jäseninä muotoiltiin tarkemmin. Liittoon voidaan vastedes hyväksyä jäseneksi seuraavat rekisteröidyt yhdistykset, joilla on liittohallituksen hyväksymät säännöt (kohtien 1-2 yhdistykset):

1. ampumaurheiluyhdistykset ja yhdistykset, joiden pääasiallinen toiminta on ampumaurheilu,
  2. yhdistykset, joiden sääntöihin kirjattu pääasiallinen toiminta on muu kuin ampumaurheilu, ampumaurheilujaostojensa kautta sekä
  3. muut yhdistykset, joiden toimintaan kuuluu ampumaurheilu ja sen kehittäminen.

Paljon keskustelua prosessin aikana herättänyt liiton tiedoksisaantioikeus liittyen jäsenmaksuperusteiden oikeellisuuden tarkastamiseen muotoiltiin lopulta niin, että liitto voi halutessaan pyytää jäsenyhdistyksen toiminnantarkastajalta lausunnon selvittääkseen jäsenmaksuperusteiden oikeellisuuden.

Lisäksi muutoksia tuli muun muassa liittokokouksen pitoaikaan, joka aikaistui syys-marraskuuhun ja oikeuteen edustaa liittokokouksissa. Jäsenmaksujen maksamiseen tuotiin sääntöihin toinen vaihtoehtoinen toimintatapa sähköistä rekisteriä (tällä hetkellä Suomisport) hyödyntäen. Kunniajäsenten tilalle tuli kunniakilta, johon voidaan nimetä henkilöitä käytännössä samoin perustein kuin aiemmin kunniajäseniksi. Lisäksi liittovaltuuston valintamenettelyä tarkennettiin lisäämällä aluejaostojen valtaa ja vahvistettiin ehdollepanotoimikunnan asema ja äänestys- ja vaalijärjestys. Uusissa säännöissä sitouduttiin urheilun oikeusturvalautakunnan toimivaltan sekä laajennettiin aiempaa antidopingsitoumusta myös kilpailumanipulaation ehkäisemiseen ja eettiseen säännöstöön.

Toimintasäännöt löytyvät liiton materiaalisalkusta.

Jatkossa on tarkoitus muuttaa vielä sääntöjen pykäliä 2, 4 ja 25, jotka vaativat kahden kokouksen käsittelyä ja jotka eivät ole muutosprosessin aikana osoittautuneet kiistanalaisiksi.