Aleksi Kasi ja Aaro Vuorimaa Urheilukouluun: ”Vähän kuin kisoihin menisi – pientä jännitystä!”
11.10.2021 klo 13:36
Lassi Palo

Aaro Vuorimaa (vas.) ja Aleksi Kasi aloittivat varusmiespalveluksensa maanantaina Helsingin Santahaminassa. (Kuva: Lassi Palo)

Aleksi Kasi ja Aaro Vuorimaa aloittivat maanantaina varusmiespalveluksensa Puolustusvoimien Urheilukoulussa. ”Vähän kuin kisoihin menisi – pientä jännitystä”, he sanoivat juuri ennen kuin menivät portista sisään.

Puolustusvoimien Urheilukoulun kesälajien saapumiserään valittiin 75 urheilijaa 17 eri lajiryhmästä. Urheilijoista neljä on ampumaurheilijoita. Helsingin Santahaminassa sijaitsevaan Puolustusvoimien Urheilukouluun valitut urheilijat aloittivat palveluksensa maanantaina.

Kivääriampuja Aleksi Kasi (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) ja liikkuvan maalin erikoismies Aaro Vuorimaa (Lapuan Seudun Ampujat) tulivat samalla aamujunalla Helsinkiin.

– Emme tunteneet toisiamme ennen tätä junamatkaa. Pari kertaa olemme nähneet toisemme, he kertoivat kahvikupin ääressä Helsingin Laajasalossa sijaitsevassa kauppakeskus Saaressa, josta ”Santikseen” on matkaa enää muutama kilometri.

– Nyt on ainakin yksi kaveri, kun menemme portista sisään. Hauska sattuma on, että olemme molemmat valmistuneet koneistajiksi, 19-vuotiaat nuorukaiset hymyilivät. Vuorimaa valmistui Lapualta ja Kasi Vaasasta.

– Kahta muuta ampujaa eli Ukko-Pekka Mäkistä ja Niko Sulkosta emme ole koskaan tavanneet.

Kasi ja Vuorimaa ovat olleet töissä valmistumisensa jälkeen. Vuorimaa on saanut paikan TAMK:sta eli hän muuttaa Tampereelle joko heti armeijan jälkeen tai sitten parin vuoden kuluttua. Tavoitteena on valmistua konetekniikan insinööriksi.

Matkalla Rautatieasemalta Laajasaloon Kasi ja Vuorimaa kertoivat, etteivät ole käyneet Helsingissä pitkään aikaan – Kasilla aikaa oli kulunut melkein kaksi vuotta, Vuorimaalla ainakin kolme. He ihmettelivätkin pääkaupungin vilkasta liikennettä ja olivat tyytyväisiä, kun ensimmäisellä kerralla heidän ei tarvinnut selvittää reittiä julkisilla liikennevälineillä keskustasta Santahaminaan.

– Urheilukoulu on hyvä mahdollisuus edetä ampumaurheilijan uralla. Olemme kuulleet siitä myönteisiä asioita. Moni on ottanut suuria kehitysaskeleita armeijan aikana. Treenimäärät varmasti kasvavat, Kasi ja Vuorimaa sanoivat.

– Olemme monilta kuulleet millaista armeijassa on. Nyt sen sitten oikeasti näkee mitä tuleman pitää. Ekana aamuna tulee varmasti kiire. Onneksi olemme tottuneet heräämään töihin aikaisin.

Entä sitten ensi vuoden tavoitteet? Vuorimaa on jo kokenut arvokisakävijä, jolla on useita mitaleja. Kasi ei ole vielä edustanut Suomea kansainvälisissä arvokisoissa, mutta senkin aika varmasti vielä tulee.

– En ole miettinyt asioita vielä noin pitkälle. Katsotaan mihin rahkeeni riittävät… Olen ampunut kotiradalla ilmakiväärillä 629,3 pistettä, en siis kilpailussa. Kilpailuissa normaalitulokseni on noin 620 pistettä. ”Piekkarin” asentokilpailussa ennätykseni on 1153, Kasi kertoi.

Vuorimaan tavoitteet ovat selkeät: napata kirkkaimmat mitalit niin ilma-aseiden EM-kilpailuissa Norjassa kuin ensi vuodelle siirretyissä MM-kilpailuissakin.

Kaartin jääkärirykmenttiin IV/21 valitut ampumaurheilijat:

Aleksi Kasi, kivääri (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Ukko-Pekka Mäkinen, skeet (Tornionseudun Ampujat)
Niko Sulkonen, skeet (Ala-Hämeen Ampujat)
Aaro Vuorimaa, liikkuva maali (Lapuan Seudun Ampujat)