Eetu Kallioinen kauden huipentavaan President´s cupiin
18.10.2021 klo 09:36

Eetu Kallioinen kuvattuna Tokion olympialaisissa. (Kuva: Lassi Palo)

Tokion olympianelonen Eetu Kallioinen osallistuu tällä viikolla Kyproksella järjestettävään kansainväliseen kutsukilpailuun President´s cupiin.

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) järjestää kiväärin, pistoolin ja haulikon olympialajeissa ensimmäistä kertaa President´s cupin. Kutsun ovat saaneet Tokion olympialaisten jälkeen päivitetyn maailmanrankingin kaksitoista parasta urheilijaa kustakin lajista.

Haulikkolajit (trap ja skeet) järjestetään Kyproksen Larnakassa 19.-24. lokakuuta. Kivääri- ja pistoolilajien President´s cup ammutaan Puolan Wroclawissa 3.-10. marraskuuta.

Larnakassa kilpailut alkavat torstaina, ja finaalit ammutaan lauantaina. Cupissa kilpaillaan henkilökohtaisissa lajeissa ja parikilpailuissa. Parikisojen parit arvotaan.

Suomen ainoa edustaja President´s cupissa on Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), joka kilpailee skeetissä. Hän matkustaa kisapaikalle Larnakaan tänään maanantaina.

– Mielenkiintoinen kilpailu on tulossa, Tokion olympialaisissa neljänneksi sijoittunut urheiluampuja sanoi viime torstaina kotiradallaan Lopella, missä hän järjesti treenipäivän nuorten ampujien kanssa.

President´s cupissa ei ammuta normaalisäännöillä, vaan cupissa kokeillaan uusia sääntöjä. Skeetissä ammutaan normaalisti peruskilpailun 125 kiekkoa kahtena päivänä (75+50), ja toisena päivänä on peruskisan jälkeen kuuden parhaan finaali.

Cupissa ammutaan skeetissä ensin 50 kiekkoa (25+25), jonka jälkeen kahdeksan parasta etenee semifinaaleihin. Kahdeksan parasta ampujaa jaetaan sijoitusten perusteella kahteen ryhmään (sijat 1, 3, 5 ja 7 sekä sijat 2, 4, 6 ja 8). Sen jälkeen ammutaan 12 kiekkoa, ja huonoin putoaa pois. Sen jälkeen ammutaan taas 12 kiekkoa, ja kolmikon huonoin putoaa pois. Näin kummankin ryhmän kaksi parasta etenee mitaliotteluihin.

Mitaliotteluissa putoaa taas yksi ampuja pois 12 kiekon jälkeen. Kaksi parasta ampuu siten mitaliotteluissa kaikkiaan 36 kiekkoa. Mahdollisessa tasatilanteessa ammutaan shoot off eli uusinta.

Parikilpailussa parit ampuvat ensin yhteensä 100 kiekkoa (2×50). Kuusi parasta paria etenee semifinaaliin. Joukkueet jaetaan kahteen ryhmään (sijat 1,3 ja 5 sekä sijat 2, 4 ja 6). Parit ampuvat ensin 24 kiekkoa (2×12), jonka jälkeen huonoin putoaa pois. Sen jälkeen ammutaan taas 24 kiekkoa (2×12), jonka jälkeen ryhmien ykköset etenevät kultamitaliotteluun ja kakkoset pronssimitaliotteluun.

Mitaliotteluissa ammutaan kahdeksan kiekkoa (4+4), ja paremman tuloksen saavuttanut joukkue saa kaksi pistettä ja häviäjä nolla pistettä. Tasatuloksessa molemmat joukkueet saavat yhden pisteen. Ensimmäisenä kuusi pistettä saavuttanut joukkue on voittaja.

President´s cupissa jaetaan palkintorahoja kaikkiaan 859 200 dollaria eli noin 741 00 euroa. Henkilökohtaisten kilpailujen voittajat saavat 15 000 dollaria (noin 13 000 euroa).

President´s cup, haulikkolajit
19.-24.10. Larnaka, Kypros