Aleksander Ratner ESC:n puheenjohtajaksi
21.10.2021 klo 20:07

Aleksander Ratner hetki ennen äänestystä. (Kuva: Risto Aarrekivi)

Aleksander Ratner on valittu Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) uudeksi puheenjohtajaksi.

Euroopan ampumaurheiluliitto (ESC) on valinnut torstaina uudeksi puheenjohtajakseen venäläisen Aleksander Ratnerin. Hän voitti äänestyksessä italialaisen Luciano Rossin äänin 52-43.

ESC:n kokous pidettiin Kyproksen Larnakassa. Suomen Ampumaurheiluliiton edustajina toimivat puheenjohtaja Vesa Nissinen ja toiminnanjohtaja Anne Laurila.

Ratner toimi aiemmin ESC:n pääsihteerinä. Hän seuraa tehtävässään Vladimir Lisiniä, joka on Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) puheenjohtaja.

Ratner painotti puheessaan muun muassa jatkuvuutta, innovatiivisuutta, jäsenten ja urheilijoiden tukemista sekä ESC Air Cupin ja televisioinnin tärkeyttä.

Loput äänestykset siirtyivät huomiselle, kun kokous venyi. Venymisen syynä olivat mittavat palkitsemiset Lisiniltä, muun muassa kaikki liitot palkittiin kellolla, kahdenlaisia, Suomelle kuvan mukainen ”erinomaisista kisajärjestelyistä” aikavälillä 2009-2021. Kaikki sääntömuutokset hyväksyttiin sellaisenaan.

Vladimir Lisin ojentaa Vesa Nissiselle palkinnon Suomen hyvistä kisajärjestelyistä. (Kuva: Anne Laurila)

Risto Aarrekivi ja Pekka Kuusisto saivat eilen presidentin kokouksessa ESC:n ansiomerkit.

// Artikkelia päivitetty klo 20.35: lisätty tiedot palkitsemisista. //