Grande Finale -viikonloppu alkoi Kisakalliossa
30.10.2021 klo 10:23

Vuoden parhaat ampumaurheilijat saavat palkintonsa lauantai-iltana Kisakalliossa. (Kuvat: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Edellisen kerran ampumaurheiluväki kokoontui yhteen ennen koronaa eli kaksi vuotta sitten.

Ampumaurheiluväkeä koolla vuoden tauon jälkeen Kisakalliossa.

Lajiparlamentit ja Grande Finale -tapahtuma järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt seitsemännen kerran. Viime vuonna tapahtumaa ei järjestetty koronan takia. Viikonlopun aikana opistolla liikkuu aiempien vuosien tavoin pari sataa ampumaurheilusta innostunutta henkilöä, mitä Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila piti hyvänä määränä.

– On erinomaisen mukavaa nähdä ihmisiä paikan päällä! Koronan takia on jouduttu pitämään taukoa, ja erilaisin poikkeusjärjestelyin on menty eteenpäin. On hienoa nähdä teidät kaikki taas kasvokkain, Laurila sanoi.

Laurila kävi avauspuheenvuorossaan läpi Ampumaurheiluliiton strategiaa, joka tähtää vuoteen 2024. Strategian pääpainopistealueet ovat elinvoimainen ja kasvava seura sekä mahdollistavat olosuhteet, ja tavoitteena on kehittyvä ja menestyvä urheilulaji.

Laurila nosti esiin myös ensi vuoden käytännön asioita. Yksi niistä on voimakas panostus seurojen tukemiseen niiden oman toiminnan kehittämisessä. Liitto onkin nimennyt seurakehittäjäksi Marko Keskitalon, joka aloittaa tehtävässään vuoden 2022 alussa. Keskitalo on jo Kisakalliossa tutustumassa ihmisiin.

– Meillä on myös paljon edunvalvontaa muun muassa Euroopan kemikaaliviraston (ECHA) ja Poliisihallituksen suuntaan. Ympäristölupahanke jatkuu vuoden 2023 loppuun, ja suunnittelemme jatkohanketta myöhemmille ajoille. Lisäksi vastuullisuusohjelma etenee, Laurila kertoi.

– Viedään positiivista ja myönteistä kuvaa upeasta ja monipuolisesta lajistamme eteenpäin. Ehdoton rikkaus on se, että meillä on monipuolisesti lajeja. Toiveissa onkin, että saamme käyttöön tai ainakin testattua monilajista ampumaurheilukoulua.

Laurila kertoi myös Ampumaurheiluliiton digiloikasta ja nosti esiin siihen liittyviä asioita, kuten II-luokan tuomarikoulutuksen verkkokurssivaihtoehdon, kilpailujen anominen ja kilpailukalenteritoiminnot siirtyvät Kitiin sekä Kitin ja tuettujen tuloslaskelmaohjelmien integraatioiden parantamisen. Lisäksi Suomisport on jatkossa voimakkaammin tapahtumien tukena, ja jäsenrekisteripalvelut otetaan seurojen käyttöön Suomisportissa.

Iltapäivällä ovat vuorossa lajiparlamentit, ja Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 18.30 alkavassa Grande Finale -gaalassa.