Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut perjantaina Kisakalliossa
7.12.2021 klo 10:40

Lauri Syrjä (AsAs) kilpailee tulevana viikonloppuna Kisakalliossa. (Kuva: Lassi Palo)=

Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa järjestetään ensi perjantaina ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut miesten ja naisten sarjoissa.

Haminan Ampumaseura (HAS) järjestää miesten ja naisten ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut ensi perjantaina eli 10. joulukuuta. Mitaleista kilpaillaan Kisakallion urheiluopistossa Lohjalla.

SM-kilpailuja on kuluneen vuoden aikana jouduttu siirtämään koronavirusepidemian takia. Ampumaurheiluliiton hallitus hyväksyi lokakuun lopussa HAS:n kisahakemuksen. Koska kilpailuun voi osallistua myös kansainvälisiä kilpailijoita, hallitus päätti myöntää kisoille poikkeuksen sääntöihin, jolloin SM-arvo myönnetään peruskilpailun perusteella. Finaalit ammutaan, mutta niillä ei ole vaikutusta SM-tuloksiin.

SM-kilpailut korvaavat perjantaille aiemmin suunnitellut Ampumaurheiluliiton EM-näyttökilpailut. Lauantain EM-näyttökilpailut ammutaan ilmakiväärin ja -pistoolin sarjoissa M, N, M20 ja N20. Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Norjan Hamarissa 18.-27. maaliskuuta.

SM-kilpailuista puuttuu koko pistoolin A- ja nuorten maajoukkue – muun muassa Joonas Kallio ja Ella Hakala. Syy on se, että heillä oli jo lentoliput valmiina Luxemburgiin, kun tieto SM-kisoista lopulta tuli. Suomalaiset osallistuvat Luxemburgissa kisaan, joka on yksi EM-näyttökilpailuista Hamariin.

Myös kivääriampuja Viivi Kemppi kilpailee tulevana viikonloppuna Luxemburgissa. Kemppi ampui viime viikonloppuna Turussa tyttöjen EM-rajan ylittävät 626,1 ja 624,9 pistettä.

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut on nimetty Teemu Anttilan muistokilpailuksi. Haminalainen Anttila oli yksi olympiapistoolin takavuosien kärkiampujistamme, joka kuului vuonna 1978 MM-joukkuekultaa voittaneeseen Suomen joukkueeseen. Hän menehtyi lokakuussa syöpään 73-vuotiaana.

Vilkas ampumaurheiluviikonloppu Kisakalliossa jatkuu lauantain EM-näyttöjen jälkeen alkavalla kansainvälisellä GP Leppä -kilpailulla.

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut ja EM-näyttökilpailut

9.00-10.15 10m ilmakivääri N, N20 ja M20

Erä 2
11.15-12.30 10m ilmapistooli M, N, M20 ja 10m ilmakivääri M

Kisaviikonlopusta lisää leppa.fi –sivuilla.