Joni Stenström kiväärin lajivalmentajaksi
8.12.2021 klo 07:20

Kiväärin uusi valmentajakaksikko Joni Stenström (vas.) ja Leif Steinar Rolland tapasi toisensa Turussa marraskuussa. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliitto on nimennyt kiväärin lajivalmentajaksi Joni Stenströmin, joka aloittaa tehtävässään ensi vuoden alussa.

Ampumaurheiluliiton tulevan olympiadin valmennusorganisaatio on lähes valmis. Viimeinenkin puuttuva nimi kirjattaneen lähiaikoina kaavioon.

Uusin valmentajanimi on Joni Stenström, joka on nimetty kiväärin lajivalmentajaksi. Kivääriampuja Stenström ilmoitti viime keväänä lopettavansa huippu-urheilijan uransa. Hän teki päätöksensä vain 26-vuotiaana. Uran parhaisiin saavutuksiin kuuluu muun muassa kolme miesten SM-kultaa, joista kaksi tuli lopettamispäätöksen jälkeen kotiradalla Inkoossa elokuussa.

Stenström täyttää 27 vuotta joulukuun 29. päivänä. Hän on kertonut lopettaneensa, koska ei ollut enää ”sitä motivaatiota, jota olisi tarvittu riittävän kovaan työntekoon”.

Raseborgs Skyttar -seuraa edustavan Stenströmin uran parhaita hetkiä oli myös junioreiden maailmancup Suhlissa vuonna 2014, jolloin hän saavutti pienoiskiväärin täysottelun joukkuepronssia. Onpa hän ampunut poikien maailmanennätyksenkin pienoiskiväärin makuun kilpailussa. ”Se oli Münchenissä vuonna 2013. Ammuin ensimmäisessä erässä, ja ME oli voimassa kaksi tuntia, koska se rikottiin heti seuraavassa erässä”, Stenström on aiemmin kertonut.

Stenström on ollut erittäin pidetty urheilija kiväärin maajoukkueessa. Hän on aloittanut valmentajakoulutuksen aiemmin tänä syksynä. Stenström opiskelee valtiotieteitä Åbo Akademissa.

Stenströmin työpari on norjalainen Leif Steinar Rolland, joka valittiin elokuussa uudeksi kiväärilajien päävalmentajaksi. Hän aloittaa virallisesti vuoden alussa, mutta on jo käynyt tutustumassa suomalaisiin urheilijoihin Turun maajoukkueleireillä.

Ampumaurheiluliiton olympialajien päävalmentajista on auki enää trap. Skeetin päävalmentajana toimii italialainen Pietro Genga. Pistoolilajien päävalmentaja on brittiläinen John Leighton-Dyson. Genga ja Leighton-Dyson ovat toimineet tehtävissään jo tämän vuoden ajan.