Viivi Kemppi rikkoi taas EM-kisarajan
10.12.2021 klo 21:15
Lassi Palo

Kivääriampuja Viivi Kemppi on oivassa vireessä. Hän ylitti tyttöjen EM-kisarajan viikon sisällä jo neljännen kerran, kun Luxemburgissa jatkui perjantaina kansainvälinen ilma-asekilpailu.

Ritva Karri sai pronssia naisten ilmapistoolissa.

Luxemburgin Strassenissa jatkui perjantaina kolmipäiväinen kansainvälinen ilma-asekilpailu, johon osallistuu Suomen pistoolin A-maajoukkue ja nuorten maajoukkue sekä kivääriampuja Viivi Kemppi.

Kilpailu on yksi Ampumaurheiluliiton EM-näyttökisoista. lma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Norjan Hamarissa 17.-28. maaliskuuta. Ampumaurheiluliiton asettamat rajat ovat ilmakiväärissä: miehet 625,6, naiset 626,2, pojat 621,6 ja tytöt 623,6. Ilmapistoolin rajat ovat: miehet 577, naiset 572, pojat 570 ja tytöt 564.

Myllykosken Ampujien Kemppi teki viime perjantaina Turussa EM-rajan ylittäneet tulokset 624,9 ja 626,1. Luxemburgin ensimmäisessä kilpailussa torstaina hänen tuloksensa oli 625,8. Tänään Kemppi teki peruskisan kuudenneksi parhaan tuloksen 623,8, joka sekin on yli EM-rajan.

Kemppi sijoittui finaalissa toiseksi 250,4 pisteellään. Hän hävisi voittajalle, Norjan Julie Johannesenille 0,1 pistettä.

Suomalaiset pistooliampujat eivät tänään rikkoneet EM-tulosrajoja. Joonas Kallio (Suomussalmen Urheiluampujat) oli paras suomalainen miesten ilmapistoolissa tuloksellaan 563. Hän oli 11:s. Esa Savola (Lappajärven Ampujat) sijoittui 15:nneksi 556 pisteellään. Karri Turusen (Nurmeksen Ampumaseura) tulos 555 oikeutti 20. sijaan.

Ritva Karri (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura) teki naisten ilmapistoolin peruskisassa tuloksen 554, jolla hän pääsi finaaliin. Karri sijoittui finaalissa hienosti kolmanneksi (213,2). Maltan Eleanor Bezzina voitti (233,1) ja Ranskan Celine Goberville oli toinen (232,7).

Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuran Ella Hakalan peruskilpailun tulos tyttöjen ilmapistoolissa oli 548 ja finaalisijoitus toinen (232,8.).

Arttu Laulainen (Keiteleen Ampumaseura) oli poikien ilmapistoolin peruskisan kakkonen 562 pisteellään. Finaalissa tuli tänään kolmas sija (211,3).

Luxemburgin kilpailun tulokset löytyvät kisajärjestäjien sivuilta.