Kiteelle rakennetaan uutta ampumaurheilukeskusta
10.1.2022 klo 14:38

Kiteen ampumaradan maanajoa.

Kiteelle valmistuu lähivuosina uusi ampumaurheilukeskus.

Kuvat: Hannu Putkuri / RS Ilmakuvaus
Piirroskartta: Tupu Vuorinen

Kiteen Aimo .-kartta.,

Alueelle on tulossa radat hirvi-, pienoiskivääri- ja pistooliammuntaan sekä myöhemmässä vaiheessa myös kivääriammuntaan.

Kiteen kaupunki rakentaa ampumaratojen vaatimaa perusinfraa harrastus- ja matkailukeskus AIMOn alueella Kiteen Tolosenmäessä. Ensimmäinen vaihe valmistuu syksyllä 2023.

– Kymmenen vuotta tätä on suunniteltu, ja viimein on päästy tositoimiin, kiittelee puheenjohtaja Toni Suomalainen Keski-Karjalan Ampumaratayhdistyksestä.

– AIMOn alue on luonteva paikka ampumaradoille, sillä täällä on monen meteliä tuottavan harrastuslajin harrastajat ja infraa jo valmiina. Ampujat liittyvät lentäjien, autoilijoiden, moottoripyöräilijöiden sekä hevos- ja koiraharrastajien joukkoon. Eri alojen harrastajat ovat tehneet vuosikausia tiivistä yhteistyötä ja Osuuskunta Kiteen Aimossa ovat kaikki alueen toimijat mukana. Meillä ampujilla on lähes 2000 jäsentä, joten vilkastutamme AIMOn alueen toimintoja entisestään.

Tavoitteena on, että alueella voidaan järjestää eritasoisia kilpailuja perinteisen harrastusammunnan ja lakisääteisten ammuntojen lisäksi.

Kiteen kaupunki omistaa maa-alueet, joten kaupungin rooli on ollut ampumaurheilukeskuksen suunnittelussa ja valmistelussa erittäin tärkeä. Kaupunki hallinnoi EAKR-rahoitteista hanketta, jolla alueelle rakennetaan sisäinen tiestö, pysäköintialueet, tietoliikenneyhteydet, valaistus, sähköt sekä vesi- ja viemärilinjat.

–  Infrahankkeen budjetti on lähes 500 000 euroa. Infrahankkeen taustalla oli ampumarata-alueelle aiemmin laadittu masterplan, jossa määriteltiin ampumaurheilukeskuksen tarpeet.

– Infrahankkeen lisäksi kaupunki ajattaa omana työnään maata penkkoihin, sillä kaivamme parhaillaan Kiteen Meijerinrannan alueelta vanhan sahan jäljiltä pilaantunutta maa-ainesta, kertoo kuntatekniikan päällikkö Mika Niskanen.

– Se sopii hyvin ampumaratapenkkoihin, sillä ELY-keskus näkee tällaisen hyötykäytön hyvänä tapana kierrättää pilaantunutta maa-ainesta. Vaarallisten aineiden pitoisuudet ovat vain nanogrammoja, joten maa-ainesta voidaan kapseloituna käyttää. Maata ajetaan ensimmäisessä vaiheessa noin 7000 kuutiota ja lisää tarvitaan.

Ampumaratojen suunnittelu ja rakentaminen on vaiheistettu, sillä resurssit eivät riitä koko keskuksen rakentamiseen kerralla.

– Kun perusinfra on saatu valmiiksi kesän loppuun mennessä, alkaa ratarakenteiden valmistelu hirvi-, pienoiskivääri- ja pistooliammuntaan, Suomalainen sanoo.

– Myöhemmässä vaiheessa rakennetaan 100 ja 300 metrin radat kivääriammuntaan.

Tavoitteena on, että ensimmäiset laukaukset uusilla radoilla laukaistaan syksyllä 2023.

– Aikataulu riippuu paljolti rahoituksen järjestymisestä, kertoo Suomalainen.

– Etsimme sijoittajia ja toimijoita, jotka voisivat osallistua ampumaurheilukeskuksen rahoitukseen. Haemme myös hankerahoitusta ratainvestointeihin.

Myös koko Kiteen AIMOn alueelle ollaan hakemassa kehittämis- ja investointirahoitusta, jotta alueen infra ja toiminnot saataisiin sellaiseen kuntoon, että matkailijat, tapahtumissa kävijät ja harrastajat alueella viihtyvät. Alueella on järjestetty kansallisia ja kansainvälisiä kilpailuja eri lajeissa autourheilusta lentämiseen ja tapahtumia halutaan alueelle lisää.

Ampumaurheilukeskuksen perusinfra -hanketta toteuttaa ja hallinnoi Kiteen kaupunki. Rahoittajana on Pohjois-Karjalan maakuntaliitto. Euroopan aluekehitysrahaston ja valtion osuus puolet ja toisesta puolesta vastaa Kiteen kaupunki.

Lähde: Tiedote / Keski-Karjalan Kehitysyhtiö Oy KETI 10.1.