Viron Elvassa ammutaan viimeiset EM-näytöt
28.1.2022 klo 18:17

Essi Heiskanen (keskellä) ampui mainiosti Elvan kilpailun avauspäivänä. (Kuva: Joni Stenström)

Viron Elvassa alkoi perjantaina kansainvälinen ilma-asekilpailu, jossa suomalaiset antavat viimeiset EM-näytöt. Avauspäivänä nähtiin viisi EM-tulosrajan ylitystä.

Virossa alkoi perjantaina ensimmäisen kerran järjestettävä kansainvälinen Elva Open Air -ilma-asekilpailu, jossa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla. Kilpailuun on ilmoittautunut kaikkiaan 242 ampujaa, jotka edustavat isäntämaa Viron lisäksi Suomea, Ruotsia, Latviaa, Liettuaa, Valko-Venäjää, Irania ja Intiaa.

Elvan kisaohjelmassa on kaksi peruskilpailua ja superfinaali sekä sunnuntaina ammuttavat parikilpailut. Superfinaaliin pääsee lajien kahdeksan parasta sarjoista riippumatta.

Suomesta kilpailuun osallistuu kaksitoista kivääri- ja seitsemän pistooliampujaa. Suomalaiset antavat Elvassa viimeiset näytöt Norjan Hamarissa 18.-27. maaliskuuta järjestettäviä ilma-aseiden EM-kilpailuja varten. Suomen EM-joukkue nimetään mahdollisimman pian Elvan kilpailun jälkeen.

Ilmakiväärissä EM-tulosrajan ylittivät hyvissä olosuhteissa perjantaina Riku Koskela, Emmi Hyrkäs, Marianne Palo ja Essi Heiskanen sekä ilmapistoolissa Ella Hakala.

Elva Open Air (ilmakivääri- ja pistooli)
28.-30.1. Elva, Viro

Suomalaistulokset pe 28.1.

10m ilmakivääri
Miehet: Riku Koskela P-HA 625,7, Aleksi Leppä HAS 625,2, Sebastian Långström KSF 621,3
Naiset: Emmi Hyrkäs Hahlo 627,1, Marianne Palo IMAS 626,8, Henna Viljanen KSF 617,5, Jenna Kuisma KSF 615,7
Pojat: Lauri Syrjä AsAs 618,9, Aleksi Kasi IMAS 616,4
Tytöt: Essi Heiskanen PiekSA 623,6, Alexandra Rosenlew ESF 623,0, Aino Nenonen Hahlo 612,0

10m ilmapistooli
Miehet: Joonas Kallio SUA 570, Jani Tuulaniemi LA 563, Karri Turunen NAS 561, Joni Virkkula OMAS 560
Tytöt: Ella Hakala IMAS 567

Kaikki tulokset Elvan kilpailun tulossivuilla. Ampumaurheiluliiton EM-valintamenettely.