Lesley Goddard trapin päävalmentajaksi
26.2.2022 klo 09:26

Lesley Goddard aloittaa uudessa tehtävässään huhtikuussa.

Ampumaurheiluliiton hallitus on nimennyt trapin päävalmentajaksi Lesley Goddardin.

Ampumaurheiluliiton hallitus valitsi 23. helmikuuta pitämässään kokouksessa trapin päävalmentajaksi brittiläisen Lesley Goddardin. Goddard seuraa tehtävässään Kari Kopraa, joka ilmoitti jo hyvissä ajoin, ettei jatka valmennustehtävissä Tokion olympialaisten jälkeen.

– Olen erittäin innoissani, kun pääsen aloittamaan työt suomalaisten ampujien kanssa. Voin tehdä nyt jotain, mistä todella pidän ja joka sytyttää palavan innon. Olin erittäin iloinen saadessani vahvistussähköpostin valinnastani, Goddard kertoi.

Goddardia luonnehditaan avoimeksi, täsmälliseksi, iloiseksi ja ”hyväksi tyypiksi”.

– Lesley on hyvä mahdollisuus meille. Hän on oikein hyvä tälle porukalle, eräs suomalainen huippuampuja sanoo.

Goddard, 64, on valmentaja, urheilupsykologi ja -konsultti, joka asuu Yhdysvalloissa Montanan osavaltiossa, mutta on muuttamassa takaisin Iso-Britanniaan. Hän toimi Kuwaitissa trapin maajoukkuevalmentajana vuosina 2010-12 ja on tehnyt vuodesta 1995 lähtien töitä useiden lajien parissa, joista mainittakoon ampumaurheilun lisäksi kelkkailu, nyrkkeily ja golf.

Goddardilla on Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) C-tason valmentajalisenssi.

Goddard on entinen huippuampuja, jonka parhaisiin saavutuksiin kuuluvat muun muassa MM-kilpailujen naisten trapin neljäs sija 2006 ja seitsemäs sija 2003. Hän kilpaili MM-kilpailuissa kaikkiaan kuusi kertaa. Goddardin maailmancupin paras saavutus tuli vuonna 2007 Lonatossa, kun hän sai hopeaa. Hänen paras sijoituksensa EM-kilpailuissa oli kahdeksas (2002). Hän kilpaili MM- ja EM-tasolla kaksoistrapissa 1990-luvulla.

– Töideni alkamispäivää ei ole sovittu. Minulla on sitoumuksia täällä (Yhdysvalloissa) maaliskuun loppuun asti. Luulen, että aloitan työskentelyn joukkueen kanssa huhtikuussa. Palaan perheeni kotiin Iso-Britanniaan. Voin matkustaa sieltä helposti Suomeen ja muualle Eurooppaan.

Goddard sanoo, että ensimmäisen vuoden aikana hän tutustuu urheilijoihin ja katsoo kuinka he toimivat.

– Tarkkailen varmistaakseni, että tekninen osaaminen on kunnossa. Töitä tehdään myös henkisen valmennuksen parissa. Odotan myös innolla yhteydenpitoa ja yhteistyötä muiden valmentajien kanssa, jotta teemme kaikki töitä yhdessä ja ymmärrämme ampujien tarpeet.

– Tavoitteemme on saavuttaa ensin maapaikkoja Pariisin olympialaisiin (2024) ja sitten kultamitali. Ei ole hyvä vain osallistua olympialaisiin, vaan on oltava paras, kun siellä ollaan.

Goddard on tuntenut ”joitakin” Suomen joukkueen urheilijoita useiden vuosien ajan.

– Kunnioitan suuresti heidän taitojaan, omistautumistaan ​​ja lahjakkuuttaan. Tiimillä on paljon tietoa ja kokemusta. Toivon, että kaikki toimii hyvin. Ihana, uusi luku elämässäni on alkamassa! Kuinka onnekas olenkaan, Goddard sanoi lopuksi.