Urheiluampuja 1/2022 on ilmestynyt
7.3.2022 klo 13:06

Ampumaurheiluliiton julkaiseman Urheiluampuja-lehden vuoden ensimmäinen numero on ilmestynyt.

Lasse Kurkela, 18, kertoo lehden kansijutussa paitsi pistooliammunnastaan myös luontokuvaamisestaan. Kauniaisissa asuva ja Raseborgs Skyttar -seuraa edustava nuorukainen on voittanut pistoolissa Suomen mestaruuksia ja palkittu maailmalla useaan otteeseen luontokuvistaan.

Lehdessä käsitellään poikkeuksellisen pitkää ampumaurheilun arvokisakautta, johon on tullut muutoksia lehden painoonmenon jälkeen. Muutosten syynä ovat Venäjän sotatoimet Ukrainassa. Ruutilajien EM-kilpailut piti järjestää elokuussa Moskovan lähellä Ignatovossa, mutta kisat on päätetty siirtää muualle. Uusi kisapaikka ei ole vielä tiedossa.

Urheiluampujassa kerrotaan myös Nammo Lapuan ja Ampumaurheiluliiton uudesta yhteistyösopimuksesta, joka on järjestyksessään jo viides.

Urheilijoista tavataan trap-ampujat Noora Antikainen ja Vili Kopra, nuori kivääriampuja Roni Airo ja liikkuvan maalin ampuja Ida Heikkilä. Finaali-sivulla kerrotaan Juho Kurjen siirtymisestä kiväärimaailman huipulta Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskukseen töihin.

Practicalin ilmapistoolin eli action airin SM-kilpailut järjestetään osana Olympiakomitean ja Yleisradion organisoimaa SM-viikkoa kesä-heinäkuun vaihteessa. Seuraesittelyvuorossa on Pohjois-Hämeen Ampujat (P-HA).

Urheiluampuja on käynyt tutustumassa myös Tampereen urheiluakatemian toimintaan. Urheilija arjessa -juttusarjassa kuulumisistaan kertoo kivääriampuja Sebastian Långström, ja Noin 20 kysymykseen vastaa valmentaja Timo Vaitiniemi. Ampumaurheiluliiton hallituksen uusi jäsen Jukka Salonen kertoo lehdessä näkemyksensä nykytoiminnasta ja kehitysajatuksiaan.

Urheiluampujassa ovat myös vuoden 2021 SM-kilpailujen tulokset.

Urheiluampujan sähköinen versio: Urheiluampuja 01 2022 (epaper.fi)