Nikosian maailmancupissa ammuttiin hankalissa olosuhteissa
11.3.2022 klo 17:15
Lassi Palo

Noora Antikainen on parhaana suomalaisena 18:ntena trapissa, kun haulikkolajien maailmancup jatkui perjantaina hankalissa olosuhteissa Kyproksen Nikosiassa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) haulikkolajien maailmancup jatkui perjantaina Kyproksen Nikosiassa. Miesten ja naisten trapissa on nyt ammuttu 100/125 kiekkoa. Lauantain ohjelmassa ovat peruskilpailun viimeinen sarja (25 kiekkoa) ja finaalit.

Nikosian radalla oli perjantaina kuusi lämpöastetta, ja tuuli puhalsi kovaa.

– Välillä satoi vettä, välillä rakeita. Kaikki oli päällä mitä löytyi, Ampumaurheiluliiton trapin päävalmentajan tehtäviä vielä Nikosiassa hoitava Kari Kopra kertoi.

Suomea edustaa miesten trapissa Orimattilan Seudun Urheiluampujien (OSU) kolmikko Vili Kopra, Simo Köylinen ja Jukka Laakso. Laakso jatkaa viimeiseen kilpailupäivään 21. sijalta tuloksellaan 91 (22+25+21+23). Kopra on 28. sijalla samalla tuloksella kuin Laakso. Kopran sarjat olivat 23+25+22+21. Köylinen on 99:ntena tuloksellaan 80 (22+20+16+22).

Australian James Willett on kilpailun kärjessä tuloksellaan 97. Turkin Oguzhan Tuzun on toisena (96). Kroatian Giovanni Cernogoraz ja Ison-Britannian Matthew Coward-Holley rikkoivat 95 kiekkoa ja ovat sijoilla 3 ja 4.

Noora Antikaisen (OSU) tulos on 87 (25+22+21+19), jolla hän on naisten trapissa 18. sijalla. Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille) on 26:ntena, kun hänen tuloksensa on 83 (24+20+20+19).

Yhdysvaltain Rachel Tozier on kisan kärjessä tuloksellaan 94. Kolme naista on tuloksessa 93.

Nikosian maailmancupiin osallistuu kaksitoista suomalaista ampumaurheilijaa. Skeetissä kilpailee seitsemän ja trapissa viisi suomalaista. Skeet alkaa sunnuntaina.

Nikosian maailmancupiin on ilmoittautunut kaikkiaan 339 urheilijaa, jotka edustavat 48 maata.

Haulikkoampujien kansainvälisen kilpailukauden alku viivästyi kuukaudella. Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäinen maailmancup piti ampua Marokon Rabatissa helmikuussa, mutta se peruttiin koronan takia.

ISSF:n haulikkolajien maailmancup (skeet, trap)
8.-19.3. Nikosia, Kypros

Tilanteita pe 11.3.

Miesten trap, 2/3 kilpailupäivä (100/125 kiekkoa): 1) James Willett Australia 97, 2) Oguzhan Tuzun Turkki 96, 3) Giovanni Cernogoraz Kroatia 95, 4) Matthew Coward-Holley Iso-Britannia 95, … 21) Jukka Laakso 91, … 28) Vili Kopra 91, … 99) Simo Köylinen 80. 113 osanottajaa.

Naisten trap, 2/3 kilpailupäivä (100/125 kiekkoa): 1) Rachel Tozier Yhdysvallat 94, 2) Catherine Skinner Australia 93, 3) Sarah Alhawal Kuwait 93, 4) Fatima Galvez Espanja 93, 5) Jessica Rossi Italia 92, … 18) Noora Antikainen 87, … 26) Mopsi Veromaa 83. 55 osanottajaa.

Kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.