Lonaton maailmancup: Satu Mäkelä-Nummela avauspäivän jälkeen viidentenä
21.4.2022 klo 18:41
Lassi Palo

Satu Mäkelä-Nummela on naisten trapin avauspäivän jälkeen viidentenä, kun haulikkolajien maailmancup alkoi torstaina Italian Lonatossa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancupin kilpailutapahtumat alkoivat torstaina haulikkoampujille erittäin tutussa Italian Lonatossa. Kilpailuun on ilmoittautunut kuusitoista suomalaista – kahdeksan skeetiin ja kahdeksan trapiin. Kaikkiaan Lonatossa kilpailee 421 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 60 maata.

Torstaina ammuttiin miesten ja naisten trapin ensimmäisen kilpailupäivän 75/125 kiekkoa. Viimeiset 50 kiekkoa ja finaalit ovat vuorossa perjantaina.

Satu Mäkelä-Nummela (Orimattilan Seudun Urheiluampujat) teki tuloksen 68 (20+23+25), jolla hän on avauspäivän jälkeen viidentenä. Puerto Ricon Augusta Campos-Martyn ja Slovakian Zuzana Rehak Stefecekova rikkoivat 71 kiekkoa ja muodostavat kisan kärkikaksikon. Kaksi naista teki tuloksen 69, ja Mäkelä-Nummelan lisäksi neljä naista on tuloksessa 68.

Noora Antikaisen (OSU) tulos oli 63 (20+22+21), jolla hän jatkaa kilpailua 28. sijalta. Mopsi Veromaa (Sibbo Skyttegille) on 35:ntena tuloksellaan 61 (21+18+22).

Miesten trapiin osallistuu 176 urheiluampujaa. Kolme suomalaista teki tuloksen 67: Eemil Pirttisalo (Ruotsalon Metsästysyhdistys), Jukka Takala (Sibbo Skyttegille) ja Jukka Laakso (Orimattilan Seudun Urheiluampujat). He ovat sijoilla 69, 71 ja 73. Pirttisalon sarjat olivat 22+22+23, Takalan 23+22+22 ja Laakson 23+23+21.

Algerian Salah Bouali ja Ison-Britannian Matthew Coward-Holley tekivät avauspäivän parhaan tuloksen 73. Yhdeksän miestä rikkoi 72 kiekkoa.

OSU:n Juho Mäkelä on 116:ntena tuloksellaan 63 (22+18+23). Orimattilan Jymyä edustavan Ari Simolan tulos oli 61 (20+21+20), jolla hän jatkaa kilpailua 138. sijalta.

Skeetin kilpailutapahtumat alkavat tiistaina 26. huhtikuuta.

ISSF:n maailmancup (haulikko)
19.-30.4. Lonato, Italia

Tilanteita to 21.4.

Miesten trap, 1. kilpailupäivä (75/125 kiekkoa): 1) Salah Bouali Algeria 73, 2) Matthew Coward-Holley Iso-Britannia 73, … 69) Eemil Pirttisalo 67 (RPO), … 71) Jukka Takala 67 (RPO), … 73) Jukka Laakso 67, … 116) Juho Mäkelä 63, … 138) Ari Simola 61. 176 osanottajaa.

Naisten trap, 1. kilpailupäivä (75/125 kiekkoa): 1) Augusta Campos-Martyn Puerto Rico 71, 2) Zuzana Rehak Stefecekova Slovakia 71, 3) Aeriel Skinner Yhdysvallat 69, 4) Alessia Iezzi Italia 69 (RPO), 5) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 68, … 28) Noora Antikainen 63, … 35) Mopsi Veromaa 61. 78 osanottajaa.

(Kilpailija, jonka nimen perässä on RPO, saa kilpailusta ISSF:n rankingpisteitä. Hän saa osallistua kilpailuun, mutta ei pääse finaaliin, vaikka tulos niin oikeuttaisi.)

Kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.