Ampuma-asekouluttajien koulutus 18. kesäkuuta Kirkkonummella
12.5.2022 klo 12:25
Lassi Palo

Länsi-Uudenmaan poliisilaitos järjestää yhdistyslain 4 §:n mukaisten luvanvaraisten yhdistysten (ampumaseura) ampuma-asekouluttajien koulutuksen lauantaina 18. kesäkuuta kello 9-16.

Koulutuspaikkana Kirkkonummen kunnantalon Kirkkonummi-sali osoitteessa Ervastintie 2, Kirkkonummi. Sisäänkäynti kunnantalon sivuovesta Asematien puolelta.

Saapuminen koulutuspaikkaan klo 9.00, jolloin koulutettavien vastaanotto. Ohjelmassa on tunnin ruokatunti.

Kouluttajana toimii ylikomisario Juha Rosendahl.

Ampuma-asekouluttajakoulutuksen suorittanut voi hakea kouluttajahyväksynnän ja antaa tämän jälkeen aktiivisuustodistuksia ampuma-aselupaharkintaa varten. Todistus tarvitaan haettaessa lupaa pistoolilla, pienoispistoolilla, revolverilla, pienoisrevolverilla ja erityisen vaarallisilla aseilla tapahtuvaan urheilu- ja harjoitusammuntaan. Koulutus ei valmenna ampuma-aseilla tapahtuvaan toimintaan, vaan aktiivisuustodistusten antamiseen yhdistyksen jäsenille näiden hakiessa ampuma-aselupia poliisilaitokselta.

Ampuma-asekouluttajaksi hyväksymisen edellytykset ovat seuraavat; henkilö on täyttänyt 20 vuotta ja suostuu tehtävään, hän on ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavan luvan haltija, hän on yhdistyslain 4 §:ssä tarkoitetun yhdistyksen jäsen tai sen palveluksessa ja hän on hyväksytysti suorittanut ampuma-asekouluttajakoulutuksen.

Koulutukseen tulee ilmoittautua etukäteen sähköpostilla lupavalvonta.lansi-uusimaa@poliisi.fi 10.6.2022 mennessä. Ilmoittautuminen otsikoidaan ”Ampuma-asekouluttajakoulutus 18.6.2022”. Ilmoittautumisen voi tehdä vain yhdistys, ei yhdistyksen jäsen henkilökohtaisesti. Ilmoittautumista ei voi perua, eikä osallistujaa vaihtaa.

Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa seuraavat tiedot:

Koulutukseen osallistuvan nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot (osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero), yhdistys- ja Y-tunnus, joka tulee hakemaan ampuma-asekouluttajahyväksyntää koulutukseen ilmoittautuvalle.

Koulutusmaksu 35 € (SM:n asetus poliisin suoritteiden maksullisuudesta) pitää olla suoritettu etukäteen ja kuitti siitä olla ilmoitetun henkilön mukana koulutuksessa.

Ampuma-asekouluttajaksi hyväksymistä hakevan on lisäksi esitettävä yhdistyksen päätös ampuma-asekouluttajaksi nimeämisestä viimeistään kouluttajahyväksyntää haettaessa. Osallistujan on koulutustilaisuudessa todistettava henkilöllisyytensä. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus.

Lisätietoja: lupa-asiantuntija Anneli Partanen (anneli.partanen@poliisi.fi)